محصولات بزرگی که بعلت بازاریابی ضعیف، شکست خوردند

Volkswagen Phaeton

در سال ۲۰۰۲ ،شرکت Volkswagen مدل Phaeton را بعنوان خودروی تمام  luxury توصیف و به بازار جهانی عرضه کرد.

فروش این خودرو در امریکای شمالی در سال ۲۰۰۶ و فروش جهانی ان درسال ۲۰۱۶ به پایان رسید.

مدل Phaeton مربوط به دسته خودروهای تجملی (luxury) بود و مشتریان این دسته، از برند های BMW ،Mercedes Benz ،Audiو Lexus خرید می کردند.

یعنی فروش  Volkswagen Phaeton انقدر ضعیف بود که اتوموبیلش از بازار خارج شد؟

چرا این محصول شکست خورد؟

خیلی ساده، بازاریابی نامناسب! عدم درک درست از موقعیت یابی محصول و پیش بینی نادرست جمعیت مصرف کننده.

در طول تاریخ، Volkswagen همواره به تولید اتوموبیل های با قیمت مناسب برای مردم مشهور بود.

واژه ی Volkswagen در زبان المانی به معنای (اتوموبیل مردم) می باشد. از این رو تلاش این شرکت برای ساخت و فروش مدل تجملی، با جمعیت مصرف کننده ی هدف مغایرتی اگاهانه ایجاد کرد.

این جمعیت مصرف کننده نمی توانستند درک کنند که چرا باید ۷۰ هزار دلار برای یک خودروی Volkswagen بپردازند.

سایر شرکت های اتوموبیل همواره با موفقیت، محصولات تجملی شان را با تغییر نام مدل اصلی تولید و عرضه کرده اند.

برای مثال: ToyotaمدلLexus، Honda مدل Acura، BMWمدلMiniوNissanمدل Infiniti را تولید کردند.

نکته اینجاست که در هر مورد، مدل مادر مالکیت بهره برداری از مدل جدید را همچنان حفظ کردند.

شرکت Volkswagen باید Phaeton را بعنوان مدلی جدا و مجزا از مدل Volkswagen تولید و به بازار عرضه می کرد.

Ford Edsel

در سال ۱۹۵۷ ، شرکت فورد مبلغ ۴۰۰میلیون دلار جهت تولید و عرضه ی مدل Edsel به بازار سرمایه گذاری کرد. این مدل تنها سه سال پس از عرضه، شکست خورد و در سال ۱۹۶۰ از بازار خارج شد.

علت شکست چه بود؟

مشتریان، اتوموبیل های کوچکتر، به صرفه تر و صرفه جو در مصرف سوخت می خواستند.

برخی تحقیقات نشان میدهند که بازاریاب ها، مدیران اجرایی فورد را در شکست این مدل مقصر میدانستند. چراکه انها نتوانستند برای محصول خاص Edsel، قیمت مناسب و جمعیت مصرف کننده اش را تعریف کنند.

Microsoft Zune

شرکت اپل، خط تولید دستگاه پخش موسیقی قابل حمل خود ” ایپاد ” را در سال ۲۰۰۱ اغاز کرد.

پنج سال تمام طول کشید(۲۰۰۶) تا شرکت مایکروسافت محصولی برای رقابت با ایپاد ارائه کند.

بااینکه Zune با هیاهوی بیشتر و بودجه ی قابل توجهی عرضه شد، هرگز نفوذ به بازارش از تک رقم بیشتر نبود.

تیم Zune هزینه و زمان زیادی صرف تعقیب و رقابت با ایپاد اپل کرد تا بالاخره سال ۲۰۱۵ از Zune دست کشید و با music streaming service شریک شد.

علت شکست چه بود؟

شرکت اپل سالها مشغول اداره ی امور تجاری iPod و iTunes بود در حالیکه Microsoft Zune به سستی مشغول به تبلیغات تهاجمی در رقابت با اپل بود.

تا مایکروسافت به خودش بیاید، اپل گوشی های تلفن همراهی را براه انداخته بود که کاملا با iTunesهماهنگ بودند.

Barnes and Noble(B&N): Nook

بارنز و نوبل ،محصول Nook eReader را عرضه کرد تا با iPad اپل و Kindle امازون رقابت کند.

بهرحال بانز و نوبل یک فروشنده ی کتاب است و نمیتوانست همینطور بایستد وتماشا کند که امازون و اپل کار تخصصی اش را ببلعند… پس Nook را ارائه کرد.

علت شکست چه بود؟

بارنز و نوبل همواره بعنوان فروشنده ی کتاب شناخته میشد.

مشتریان که بیشتر انها از پیش مشتریان Kindle  و iPadبودند نمیتوانستند B&N را چیزی جز فروشندگان کتاب درنظر گیرند.

بعلاوه این شرکت نتوانست محصولش را به درستی در مسیر تبلیغات قرار دهد تا مشتریان را مجاب به خرید Nook  به عنوان یک  eReaderبه پشتیبانی کدنویسی B&N کند و تجربه ای بی سابقه بوجود اورد.

Nintendo’s virtual boy

بازار بازی های واقعیت مجازی دوباره داغ شده است ولی اینبار با محصولاتی با طراحی بهتر و نرم افزار جهت پشتیبانی سخت افزار. درسال ۱۹۹۵، شرکت Nintendo ، Virtual boy را عرضه کرد که هدفش انتقال گیمر به درون فضای دیجیتالی فراتر از کنسول های بازی بود.

علت شکست چه بود؟

دادن وعده ی زیاد اما بدقولی در تحویل محصول، دسترسی محدود بازی، گرافیک رزولوشن پایین و کم تجربگی Virtual boy را به شکست سوق داد.

Apple Newton

علت شکست چه بود؟

Apple Newton محصولی بسیار گران قیمت بود.

هزینه ی ان در سال ۱۹۹۳، ۷۰۰٫۰۰ دلار بود. جمعیت هدف این محصول، اماده ی پذیرش ان نبودند.

بسیاری از مشتریان هنوز برای مشاهده ی تقویم و دادن نشانی کتاب برای ارتباط با مدیریت از تایمر روزانه استفاده میکردند.

Newton بیش از حد بزرگ بود. برخلاف ایپد ها ، ایفون ها و ایپاد های ساده، نرم و راحتی که امروزه استفاده میکنیم.

علاوه بر ان، سیستم عامل اساسی ان که شامل   AI & OCRمیشد، مزخرف بود.

منبع: پین استارتاپ

به اشتراک بگذارید:
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *