تاکتیک های پیشرفت شرکت های دیگر را ببینیم و آنها را برای خود بکار گیریم.

استراتژی های موفقیت انلاین هر شرکتی، برای همه قابل دسترسی ست البته به شرطی که بدانید کجا به دنبالشان بگردید.

این مطلب به شما نشان میدهد که دقیقا کجا را بگردید و بفهمید چگونه از طریق مهندسی معکوس روند پیشرفتشان را دریابید.

چرا این مسئله مهم است؟ تجزیه و تحلیل رقابتی، احتمال ریسک را در تدابیر پیشرفت شما کاهش میدهد. به این صورت که شما بهترین ایده های رشد را پیدا میکنید و از بدترین هایشان دوری میکنید.

هشدار! دقت داشته باشید که هدف شما، این نیست که با انجام تلاش های مشابه با شرکت دیگری، همان نتیجه را بگیرید. اینکار مثل سرقت است! هدف شما اول این است که شرکت هایی را شناسایی کنید که چالش های پیشرفتی مشابه با شما دارند و بعد روش های انها را مطالعه کنید و راه حل خود را از انها استخراج کنید. 

همینطور که میخواهم چگونگی رمزگشایی تاکتیک های رقیب را شرح دهم، دقت کنید که کدام نوع رقبا ارزش بررسی دارند. شما نباید شرکت های نوپا و تازه تأسیس را بیش از حد تحلیل و بررسی کنید. این شرکت ها در مرحله ی رشد هستند و هنوز اصول مدار نیستند.

یعنی اگر از سایت و تبلیغاتشان کورکورانه تأثیر بگیرید و انها را کپی کنید، ممکن است تاکتیک ها و اصولی را کپی کنید که درواقع سبب اصلی رشد و پیشرفت ان شرکت ها نیستند. درعوض، موفقیت آنها ممکن است ناشی از اثرات شبکه یا سایر عوامل مخفی و ناشناس باشد. 

اما امن‌ ترین کار، تاثیرپذیری از شرکت هایی ست که طی دراز مدت با میزان رشد بالا ارزیابی شدند، و شرکت هایی که با چالش های پیشرفتی مشابه شما مواجه شدند. انها احتمالا عملکرد رشد ماهرانه ای دارند که ارزش مطالعه و بررسی عمیق داشته باشد.

برای مثال:

Pinterest

Airbnb

Amazon

Facebook

Uber

اگر اینها رقبای اصلی و مستقیم شما نیستند، نگران نباشید. برای دستیابی به نگرش های فوق العاده باارزش، لازم نیست حتما تاکتیک های یک رقیب مستقیم را بررسی کنید. 

شما میتوانید رقبای مستقیم را نادیده بگیرید.

با بررسی نحوه ی جذب کاربر هر شرکتی که مخاطب و مدل کسب و کار مشابهی با شما دارد، نگرش های مفیدی بدست می آورید.

مثال هایی از مخاطبین:

مصرف کنندگان ثروتمند

کسب و کار های سرمایه گذاری

بزرگسالان طبقه ی متوسط که از Chrome استفاده میکنند

صاحبان سگ

و غیره

مخاطبان حائز اهمیت هستند چراکه رفتارها و نیازهایشان تنوع بسیار گوناگونی دارد. شما باید شرکتی را بررسی کنید که مخاطبانی شبیه به مخاطبان شما داشته باشد.

همچنین پیشنهاد میشود ببینید: ۱۰ ایده شروع یک استارت آپ

همچنین باید مطمئن شوید که آن شرکت، مدل کسب و کار مشابهی با شما داشته باشد.

برای مثال:

عملیات فروش های پرمخاطب با میزان تماس های تلفنی بالا

سایت تجارت الکترونیکی با وارسی آسان

ساین آپ (ورود) شخصی به SaaS با برنامه ای رایگان

بازی های پولی برای موبایل 

و غیره

هر مدل مستلزم تبلیغات، زمینه ها، ایمیل های خودکار و تضمین فروش متفاوتی ست.

روش

هرگز کورکورانه تاکتیک های شرکت دیگری را اجرا نکنید. 

روش مؤثر برای تجزیه و تحلیل رشد، به شرح زیر است:

۱-یافتن منبع شیوه ها و ایده های رشد بلقوه

۲-اولویت بندی آن شیوه ها

۳- آزمایش متغیر های A/B 

۴-سنجش اینکه ایا هریک از متغیر های A و B نسبت به خط مبنای خود بهتر عمل کرده اند و اینکه ایا اجرای متغیر برنده، ارزش پرداخت هزینه اش را دارد یا خیر.

۵-فقط پس از این مراحل میتوانید آن شیوه را اجرا کنید.

یک مثال

پیش ازینکه به تاکتیک ها بپردازیم، به این مثال مختصر توجه کنید.

بیایید تصور کنیم که ما یک شرکت SaaS هستیم که به مصرف کنندگانمان خدمات و ابزار بانکی ارائه می دهیم و تلاش میکنیم کاربرانمان با اپلیکیشن ما آشنا شوند و از آن استفاده کنند. بازدیدکنندگان آن را پس میزنند و ما فرض میکنیم علت این است که آنها نمی توانند برای سپردن اطلاعات حساسشان به ما اعتماد کنند.

نخستین قدم ما، توصیف مخاطبان و مدل کسب و کارمان است:

مخاطبان: مصرف کنندگان بزرگسال و اشنا با تکنولوژی.

مدل کسب و کار: SaaS freemium funnel

قدم بعدی این است که بدنبال شرکت هایی بگردیم که آن دو جنبه شان با ما مشترک باشد.

وقتی چند شرکت پیدا کردیم، جست و جو میکنیم تا بفهمیم چگونه طی تراکنش، اطلاعات حساس مشتریانشان را سازماندهی میکنند.

بخصوص این موارد را در موردشان بررسی میکنیم:

تبلیغات

بازاریابی محتوا / SEO

صفحات فرود (Landing Pages)

آزمایش A/B

جریان ورود (ساین آپ)

ایمیل های خودکار

همچنببن پیشنهاد میشود ببینید: انواع استارتاپ


منبع : piinstartup.ir – پین استارتاپ

به اشتراک بگذارید:
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *