اصطلاحات رایج در سئو که باید بدانید

SEO

سئو ( SEO ) بهینه سازی سایت

 سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است .
به عنوان مثال وقتی کسی سرچ می‌کند “خرید گوشی” چه کاری انجام دهیم تا سایت شما در گوگل رتبه خوبی داشته باشد؟ یا هر کلمه ای که مربوط به کسب و کار شما هست و جستجو می‌شود را چطور با جستجوی آن کلمه در گوگل سایت شما در نتایج اولیه نمایش داده شود؟ جواب در SEO هست و SEO که به فارسی سئو می‌گویند می‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

نکته: سئو به دو دسته کلی On-Page  و Off-Page تقسیم بندی می‌شود که در ادامه به آن اشاره شده است.

سئو داخلی (on page seo)  

سئو داخلی یا بهینه سازی درون صفحه به کنترل مستقیم کدها و یا محتویات وب سایت شما اعم از متن، تصویر، پیوند و هر اطلاعات دیگری که در وب سایت خود بارگذاری میکنید گفته می‌شود. بهینه سازی درون صفحه پایه تمام تلاش‌های بهینه سازی است، زیرا بر روی مواردی از قبیل عنوان مناسب برای صفحه، تگ ها و متاتگ ها، کلمات کلیدی، توضیحات مناسب برای وب سایت و در کل محتوای که برای موتورهای جستجو حائز اهمیت هستند کار می کند، که تمامی آنها در نتایج جستجو تأثیرگذار خواهند بود. بنابراین خیلی مهم است که روش بهینه سازی درون صفحه (سئو داخلی) به درستی قبل از روش بهینه سازی بیرون صفحه )سئو خارجی ( انجام شود.

سئو خارجی (off page seo)

بر خلاف روش بهینه سازی درون صفحه (سئو داخلی) که توسعه وب سایت با کنترل مستقیم بالایی انجام می‌شد، روش بهینه سازی بیرون صفحه یا سئو خارجی شامل تمام ارتقاهایی است که در خارج از وب سایت شما انجام می شود و می تواند در به دست آوردن رتبه بالای وب سایت شما کمک نماید. بهینه سازی بیرون صفحه در درجه اول در به دست آوردن پیوند دهندگان یا لینک دهندگان (پیوند هایی که از وب سایت های دیگر به وب سایت شما اشاره می کنند ) در واقع بر روی مواردی از قبیل شبکه های اجتماعی، ایجاد پیوندها یا لینک بیلدینگ، ویدئو، ساخت وبلاگ و غیره متمرکز می شود و سپس با استفاده از روش هایی که در خارج از وب سایت انجام می شود به بهینه سازی وب سایت برای موتور جستجو می‌پردازد.

Search Engine Marketing – SEM

به معنای بازاریابی با موتورهای جستجو است، SEM مفهوم گستری نسبت به SEO (سئو) دارد و درواقع SEO زیرمجموعه SEM می‌شود، SEM تمام پروسه افزایش بینندگان سایت و بالا بردن فروش آن به کمک موتورهای جستجو گفته می‌شود، هدف نهایی افزایش فروش است، جنبه‌های تبلیغات در SEM بسیار فراتر است و جز شاخه‌های مهم این پروسه می‌شود. SEO به قسمت‌هایی گفته می‌شود که به شکل طبیعی بالا اومدن و زمان زیادی طول کشیده و البته هزینه کمتری نیز دارد ولی SEM به شکل موقت به نتیجه دلخواه با هزینه بالا میرسیم، مانند تبلیغات در گوگل.

اگر شما با SEM سایت خود را بالا بیاورید ولی SEO خوبی نداشته باشید بازدید کننده‌های خوبی هم نخواهید داشت، پس اول SEO و سپس SEM بپردازید.

Search Engine Marketing – SEM

Social Media Optimization – SMO

بهینه سازی سایت به واسطه رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی همانند فیسبوک و غیره. بهینه سازی شبکه های اجتماعی شبیه بهینه سازی موتورهای جستجو است که هدفش افزایش ترافیک و آگاهی در مورد یک سایت مشخص است و به طور عام بهینه سازی شبکه های اجتماعی یعنی بهینه سازی یک سایت و محتوای آن در حیطه اشتراک گذاری در شبکه ‌های اجتماعی.

Social Media Marketing – SMM

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی برای سایت.

Human Experience Optimization – HEO

به معنی بهینه سازی رابط کاربری و ظاهر طراحی سایت برای کاربر. HEO (هِـ اُ) بیشتر در زمینه طراحی وب به کار برده میشود و SEO (سئو) روی محتوا و ارتباط بین آنها بیشتر تمرکز دارد ولی به شکل کلی می‌توان گفت HEO زیر مجموعه SEO است.

Pay per Click – PPC

PPC مخفف عبارت pay per click به معنی پرداخت در ازای کلیک است و جز بازاریابی اینترنتی است. در یک طرف این نوع تبلیغات، یک تبلیغ دهنده داریم که محیطی را فراهم می‌کند تا تبلیغ کننده محصول خودش را در آن محیط به نمایش عموم مردم قرار دهد.  در تبلیغات PPC  هربار که روی یکی از تبلیغات تبلیغ کننده کلیک می‌شود، او مبلغی را پرداخت می‌کند.این نوع تبلیغات جز SEM است و اساسا PPC یک روش خرید بازدید کننده برای سایت شما است، بدون اینکه آن بازدیدها را به صورت طبیعی به دست بیاورید. تبلیغات در موتور جستجو یکی از رایج‌ترین تبلیغات PPC است و شرکت‌های بزرگی مانند گوگل (google adwords) و مایکروسافت از این نوع تبلیغ مشتری می‌پذیرند.

Keyword کلمات کلیدی

کلمات کلیدی یکی از مهم ترین قسمت‌ها در سئو است، که در فصل‌های اینده به شکل کامل به آنها می‌پردازیم، به شکل خلاصه keywords ها عباراتی کوتاه و بزرگی هستند که کاربران برای رسیدن به هدفشان و رفع نیازهای خود در موتورهای جستجو به سرچ می‌کنند و ما از بین این عبارت‌ها مناسب‌ترین‌ها را انتخاب میکنیم. مناسب ترین ها می‌شود کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی سایت ما.

Keyword کلمات کلیدی
Keyword کلمات کلیدی

Query کوئری

کلمه کلیدی (keyword) با کوئری (Query) فرق دارد. هر آنکه که کاربران در گوگل و یا در موتورهای جستجو سرچ می‌کنند را کوئری می‌گویند و هر کوئری مناسب کسب و کار ما نیست و ما از بین کوئری‌های مختلف یکی را انتخاب میکنیم و انتخاب ما می‌شود کلمه کلیدی و یا از بین کوئری هایی که داریم یک کلمه کلیدی مناسب برای سایت خود میسازیم.

Keyword Research تحقیق کلمه کلیدی

روند کار بالا که از بین کوئری‌ها کلمات کلیدی مناسب انتخاب میکنیم را میتوان تحقیق درباره کلمه کلیدی دانست. هر چند تحقیق درباره یک کلمه کلیدی بسیار گسترده است و بعدا درباره آن صحبت خواهیم کرد.

Long tail Keywords کلمات کلیدی طولانی

به کلمات کلیدی طولانی نیز Long tail keywords می‌گویند. درضمن طولانی بودن کلمات کلیدی را جدی بگیرید. حال این چه معنی می‌دهد بعدا در میزفا خواهیم گفت.

Backlink بک لینک

به لینک سایت به سایت دیگر گویند و یکی از موارد تعیین‌کننده میزان بهینه سازی موتور جستجو می‌باشد، بک لینک ها را با عبارت های مختلفی همانند پیوندها، لینک‌ها، دوستان، و غیره در سایت ها و وبلاگ ها میخوانند.

لینک داخلی یا Internal Links 

به لینک های داخل سایت به که صفحات دیگر سایت داده میشود را لینک داخلی گویند.

لینک خارجی Outbound Links 

لینک هایی که اشاره به دامنه ای خارجی دارند از یک وب به وب دیگر لینک میشود.

Out Bound Link – OBL

به تعداد لینک های خارجی در یک صفحه از سایت به صفحات دیگر سایت ها را گویند. لینک های داخلی در OBL حساب نمیشود و صرفا لینک های خروجی به دامنه دیگر محاسبه میشود.

Out Bound Link – OBL
Out Bound Link – OBL

لینک سازی Link Building

به فرایند ایجاد لینک در سایت‌های دیگر به شکل طبیعی یا دستی زیر گویند و جز بهینه سازی خارجی (Off Page SEO) می‌باشد.

همچنین بخوانید: ۴ دلیل نیاز کسب و کار کوچکتان به بازاریابی محتوا

User Interface  – UI

بخش دیدنی یک سایت یا نرم افزار است قسمتی که کاربر با آن سروکار دارد معنی این کلمه به فارسی به رابط کاربری بیشتر معروف است ولی به کلمات میانای کاربر و میانجی کاربر هم ترجمه شده است.

User Experience – UX 

رفتار، واکنش‌ها و احساساتی که کاربر در هنگام استفاده از ابزار یا نرم افزار است را گویند تجربه کاربری، این موضوع بسیار اهمیت دارد که کاربر در هنگام گشت و گذار در وب سایت شما چه حسی دارد و آیا به راحت می‌تواند نیاز خود را برطرف کند؟ در UX طراحان به راحت سازی و ایجاد رضایت کاربر در هنگام استفاده از نرم افزار یا گشت و گذار در سایت شما میپردازند.

الگوریتم گوگل پاندا 

این الگوریتم با بررسی کیفیت محتوا؛ سایت های بی محتوا را از نتایج گوگل حذف می کند. حساسیت این الگوریتم به نسبت کد به محتوا و کپی بودن یک محتوا است.

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم سئو مرغ مگس خوار با بررسی کلمات کلیدی در تعیین رتبه سایت در گوگل نقش بازی می کند.

زیاده روی در بکارگیری کلمات کلیدی ویا استفاده از کلمات کلیدی ترند شده باعث حذف سایت از نتایج گوگل شود.

الگوریتم مرغ مگس خوار
الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم گوگل پنگوئن

سایت های اسپم را براساس تعداد لینک خارجی و تعداد لینک واردشده به سایت شناسایی می کند.

خرید یا فروش بکلینک توسط این الگوریتم شناسایی می شود.

الگوریتم گوگل دنس

این الگورتیم با حذف یک سایت از نتایج جستجو میزان کاربر وفادار آن را مشخص می کند.

سپس بر اساس آن  رتبه جدیدی در گوگل به آن سایت می دهد.

نقشه سایت (Site map)

نقشه سایت فایلی است که کلیه صفحات سایت را به صورت درختچه ای در خود نگه میدارد.

هر سایت حتما باید حداقل یک نقشه با پسوند XML داشته باشد.

بهتر است سایت ها علاوه بر داشتن نقشه های XML که برای موتور جستجو قابل خواندن هستند.

نقشه هایی با پسوند ASP  یا PHP را نیز برای کاربران ایجاد کنند.

همچنین بخوانید: تکنیک های طلایی تولید محتوا

به اشتراک بگذارید:
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *