روش های سرمایه گذاری در استارت آپ ها

روش های سرمایه گذاری در استارت آپ

تصمیم افراد بسیاری در مورد زمان مناسب برای شروع یک کسب و کار و انتخاب از میان روش های سرمایه گذاری در استارت آپ به منابع مالی بستگی دارد. راه های مختلفی وجود دارد که می توانید به تأمین منابع مالی استارت آپ بپردازید، اما همه این راه ها یکسان نیستند و چالش های سرمایه گذاری خاص خود را دارد. ممکن است تا به حال ایده کسب و کار فوق العاده ای را در ذهن داشته باشید، اما اگر بودجه کافی برای اجرا و موفقیت کسب و کارتان نداشته باشید ایده شما عملی نخواهد شد.
هنگامی که صحبت از تأمین سرمایه برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار می‌شود، اغلب افراد به فکر بانک‌ها و دریافت وام می‌افتند. در کسب‌وکارهای سنتی، معمولاً ریسک و مخاطرات مربوطه متوجه صاحب ایده یا بنیان‌گذار آن است و سرمایه اولیه، از سوی خود وی و در صورت عدم وجود منابع مالی شخصی کافی، از طریق دریافت وام تأمین می‌شود. بانک‌ها صرفاً یک ارزیابی اولیه و فرمالیته از امکان‌پذیری و سودآوری ایده کسب‌وکار داشته و با اخذ وثایق و ضمانت‌های کافی، عملاً کاری با سرنوشت نهایی آن نخواهند داشت.

همین عامل، موجب شده است تا بسیاری از کارآفرینان و فعالان اقتصادی، به دلایل مختلف، نظیر ناتوانی در ارائه ضمانت‌های درخواستی و نیز بروکراسی اداری حاکم بر فرآیند دریافت وام، نتوانند از این روش برای تأمین سرمایه خود استفاده نمایند.

حالا ما در اینجا چند روش برای جذب سرمایه برای استارت آپ شما پیشنهاد می دهیم :

روش های سرمایه گذاری در استارت آپ

سرمایه گذار ارزش آفرین

روش های سرمایه گذاری در استارت آپ


سرمایه گذار ارزش آفرین “Venture Capitalist” اساسا یک گروه حرفه ای است که به طور ویژه ای به دنبال استارت آپ ها به منظور تامین مالی و سرمایه گذاری هستند. این گزینه پول و منابع زیادی برای ارائه به استارت آپ و موفقیت یک کسب و کار در اختیار دارد. برای بسیاری یک سرمایه گذار ارزش آفرین شرایط ایده آلی برای تامین مالی خواهد بود.
با این حال، چند ضعف عمده در این روش سرمایه گذاری در استارت آپ وجود دارد. آنها معمولا به دنبال فرصت های بزرگتر با پایداری و ثبات بیشتر هستند، بدین معنا که شرکت نیاز به یک تیم قوی مردمی و حتی چند میلیون دلار دارد. همچنین باید در کسب و کارتان انعطاف پذیر باشید و گاهی اوقات کنترل کمی اعمال کنید. بنابراین اگر علاقه مند به مشاوره یا سازش بیش از حد نیستید، این مورد برای بهترین گزینه برای شما نخواهد بود.

جذب سرمایه مردمی

روش های سرمایه گذاری در استارت آپ جدب سرمایه مردمی


این روش یکی از جدیدترین روش های سرمایه گذاری در استارت آپ است که اخیرا در سراسر جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است. پلت فرم هایی مانند ”  Kickstarter و  Indiegogo” نمونه هایی از وب سایت هایی هستند که میتوانید در آن کمپین های تبلیغاتی ایجاد کنید. اگر تا به حال چیزی در این مورد نشنیده اید باید گفت روش کار بدین شکل است که: هر کسی می تواند برای کمک به شروع کسب و کاری که به آن اطمینان دارد مشارکت مالی داشته باشد.

یک کارآفرین در پلت فرمی مانند”Kickstarter” شرح جامع و کاملی از کسب و کار خود مانند اهداف کسب و کار، استراتژی های مالی آینده برای تبدیل سود، مخاطب هدف، میزان مبلغ مورد نیاز و … را ارائه میدهد. سپس افراد می توانند این اطلاعات را مطالعه کرده و در صورت انتخاب مبلغی را بدهند.

هرچند کمپین های تبلیغاتی از رایج ترین روش های سرمایه گذاری در استارت آپ هستند، با این حال، صدها کمپین وجود دارد که هر ساله از طریق این روش بی بودجه می مانند. این روش رقابتی برای کسب درآمد است، بنابراین، تنها در صورتی که کسب و کار شما کاملا جدی است و می تواند توجه مشتریان را از طریق توضیح و برخی تصاویر آنلاین به دست آورد، می توانید سرمایه مردمی جذب کرده و با آن کار کنید .

به گفته درو هاندریکس، سرپرست استارت آپ، ” کمپین های موفق داستان خوبی دارند. در حالیکه اکثر کارآفرینان تمایل دارند محصول را برجسته و در پس زمینه پنهان شوند، در سایت های جذب سرمایه مردمی، کارآفرین سهم اصلی را دارد.”

سرمایه گذار فرشته

روش های سرمایه گذاری در استارت آپ سرمایه گذار فرشته


سرمایه گذاران فرشته “Angel Investor” به اندازه سرمایه گذاران ارزش آفرین کار می کنند، با این تفاوت که گروه آنها کوچکتر است، گاهی سرمایه گذار فرشته تنها یک نفر هست. آنها اغلب بخشی از شرکت شما را می خواهند، به این معنی که وقتی پول به دست می آورید، آنها نیز پول به دست می آورند. این مورد احتمالا یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری در استارت آپ برای کسانی است که در مورد سرمایه گذاری در استارت آپ مصمم هستند، چرا که امکان کنترل شرکت و مشاوره هنگام نیاز را فراهم کرده و با گسترش شرکت باعث درآمدزایی می شود.
مکان های رایج برای ملاقات سرمایه گذاران فرشته شامل مراکز توسعه کسب و کار کوچک،SBA و Gust می باشد.

وام های کسب و کار کوچک

وام های کسب و کار کوچک


اغلب اوقات نخستین مکانی که کارآفرینان هنگام اندیشیدن به سرمایه گذاری می روند بانک است. گزینه های تخصصی متعددی برای موقعیت هایی مانند مالکیت کوچک کسب و کار وجود دارد (مانند وام های خرد)، اما مشکل اصلی در اینجا یافتن راه خود در طول دوره این وام های سخت است. هنگامی که به بانک می روید، باید چگونگی مصرف هر تومان از وام را بدانید و حتی گاهی اوقات صاحبان کسب و کارهای نوپا برای بانک پرریسک به نظر می رسد و وامی را پرداخت نمیکنند. اگر چنین موردی پیش آمد می توانید یک جایگزین وام تجاری کوچک از  ارائه دهنده هایی که متخصص این نوع تامین مالی خاص هستند درنظر بگیرید.

خودگردانی یا خودکفایانی

خودگردانی یا خودکفایانی

این روش، به استفاده از امکانات به بهترین نحو ممکن اشاره دارد. برای مثال، استفاده از دفتر اجاره‌ای کوچک‌تر، اجاره یک اتاق از یک دفتر کار با هدف کاهش هزینه‌ها و امکان تبادل ایده با دیگر تیم‌های کاری مستقر. جالب است بدانید که برخی از غول‌های فناوری حال حاضر، کار خود را از پارکینگ شخصی آغاز نموده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به اپل، مایکروسافت، گوگل و آمازون اشاره نمود. باید توجه داشت که این روش، بیشتر از آن‌که به تأمین مالی بیاندیشد، متمرکز بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش آن‌ها در بدو راه‌اندازی استارت‌آپ است.

همچنین بخوانید » استارتاپ هایی که دنیا را متحول کردند

تأمین مالی «۳F»

تأمین مالی «۳F»

«۳F» مخفف سه کلمه «Family»، «Friends» و «Fools» است و دوستان، خانواده و اطرافیان را به عنوان یک منبع تأمین سرمایه، در دوره‌های ابتدایی راه‌اندازی استارت‌آپ معرفی می‌نماید.

خانواده و دوستان نزدیک، از این جهت که اعتماد کافی به فرد داشته و بدون نیاز به ضمانت و یا طرح کسب‌وکار پیچیده، حاضر به کمک مالی هستند، می‌توانند نقشی مهم در جذب سرمایه‌های اولیه داشته باشند.

نکته کلیدی در این است که در ابتدای امر، فقط یک ایده وجود دارد و نه از پتنت‌های ارزشمند و نمونه‌های اولیه محصول خبری است و نه حتی خود فرد اطمینان کافی از موفقیت ایده خود دارد. پس تنها کسانی که ممکن است ریسک این کار را به جان بخرند و بر روی ایده شما سرمایه‌گذاری نمایند، خانواده و اطرافیان هستند. سومین منبع تأمین مالی استارت‌آپ‌ها، افرادی هستند که از ریسک‌پذیری بسیار بالا و بعضاً نامعقول برخوردار بوده و حاضرند بر روی ایده شما بدون بررسی‌های عمیق، مبالغی را سرمایه‌گذاری کنند.

این اصطلاح، برای نخستین بار به سرمایه‌گذاران در نمایش‌های «Broadway» اطلاق می‌شد و منظور از آن، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ثروتمندی هستند که بخشی از ثروت خود را بر روی ایده‌های نوآورانه سرمایه‌گذاری می‌نمایند. فرشتگان کسب‌وکار برخلاف اعتقاد عموم، ممکن است میلیونر‌های سرشناس نباشند و افرادی حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف را شامل شوند. فرشتگان کسب‌وکار در مراحل اولیه راه‌اندازی یک استارت‌آپ، سرمایه‌گذاری می‌نمایند و بدون دخالت در مدیریت آن، در ازای بخشی از سهام مالکیت شرکت، به تأمین مالی آن می‌پردازند. تفاوت عمده فرشتگان کسب‌وکار با سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر «۳F»، ریسک‌پذیری معقول و مبتنی بر آگاهی آن‌ها است که با توجه به سابقه درخشان تجاری و تجارب حرفه‌ای خود در حوزه کارآفرینی، می‌توانند رشد استارت‌آپ‌ها را تسریع نموده و احتمال شکست آن‌ها را کاهش دهند. از مثال‌های موفق در این زمینه، می‌توان به گوگل، فیسبوک و «Whats App» اشاره نمود.

 شتاب‌دهنده‌ها «Accelerator»:

Accelerator

یک شتاب‌دهنده استارت‌آپی، مجموعه‌ای متشکل از متخصصین حوزه کارآفرینی همراه با منابع مالی است که پس از ارزیابی ایده‌های مختلف و انتخاب ایده‌های دارای پتانسیل تجاری‌سازی، اقدام به حمایت و پشتیبانی از آن‌ها می‌نماید.

آن‌ها در ازای سرمایه‌گذاری اولیه خود بر روی یک شرکت نوپا، درصدی از مالکیت آن را در اختیار گرفته و در مقابل، طیف وسیعی از آموزش‌ها، اعم از مدیریتی، مالی، بازاریابی و … را به صاحبان ایده ارائه می‌نمایند. شتاب‌دهنده «Y Combinator»، اولین شرکت شتاب‌دهنده است که در سال ۲۰۰۵ میلادی فعالیت خود را آغاز نموده و متقاضیان را در دو دوره زمانی سه ماهه در هر سال پذیرش می‌نماید.

عملکرد نسبتاً متفاوت این شرکت در مقایسه با مراکز رشد سنتی که به صورت مستمر خدمات خود را به کاربران ارائه می‌دادند، موجب شد تا این ساختار جدید، تحت نام «شتاب‌دهنده استارت‌آپی»، به عنوان یک مفهوم جدید در اکوسیستم نوآوری پای به عرصه وجود بگذارد. امروزه شتاب‌دهنده‌ها در بازه‌های کوتاه‌مدت ۳ تا ۶ ماهه، اقدام به پذیرش و حمایت از صاحبان ایده می‌نمایند تا علاوه بر دسترسی به آموزش‌های ضروری برای موفقیت در تجاری‌سازی ایده، ارزیابی واقع‌بینانه‌ای از آن به دست آورند. در صورت پتانسیل‌های توسعه محصول، امکان ارتباط با سرمایه‌گذاران مهیا خواهد شد که می‌تواند فرآیند تجاری‌سازی را در مراحل آتی پیش برد.

همچنین در ادامه بخوانید » روش ها و تکنیک های مدیریت در بازاریابی

منبع : وب سایت شرکت پین استارتاپ | PIINSTARTUP

به اشتراک بگذارید:
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *