مدیریت در بازاریابی

مدیریت بازاریابی عبارت است از فرایند برنامه‌ ریزی و توزیع کالا و خدمات به قصد انجام مبادلاتی که به تأمین اهداف انفرادی و سازمانی منجر گردد. مدیر بازاریابی، در چارچوب برنامهٔ بازاریابی، در مورد بازارهای هدف، تولید کالای جدید، قیمت گذاری ، کانال‌های توزیع کالا، ارتباطات، برند سازی و تبلیغات، فعالیت‌های لازم برای رسیدن به اهداف سازمانی را ساماندهی و هدایت می‌کند.

فیلیپ کاتلر از اساتید مطرح دانش بازاریابی جهان و پدر بازاریابی مدرن

کاتلر درک مفهوم بازاریابی را ساده اما اجرای ان را بسیارسخت میدانست.اومعتقد است که مدیران باید با شناخت نیازهای مشتریان، برای آنان ارزش قائل شوند و رضایت آنان را به‌دست بیاورند تا در اخربتوانند با فروش محصولشان، برای سازمان خود سود کسب کنند.کاتلر گسترش و کاربرد ابزارهایی مانند تجزیه و تحلیل بازار، توسعه محصولات جدید، برنامه ریزی راهبردی و سیستم های ارتباطی یکپارچه را برای موفقیت مدیران بازاریابی توصیه می‌کند.اومفهوم نیاز مشتری و ارزش‌آفرینی برای مشتری را به‌عنوان مهم‌ترین وظایف مدیران میداند.او سازمان‌ها را متقاعد کرد که با مدل مشتری‌مداری فکر کنند و وفاداری مشتری را به‌دست آورند.

فرایند مدیریت بازاریابی

مبادله و بازار

بازاریابی از زمانی آغاز می‌شود که فرد می‌خواهد نیازها و خواسته‌هایش را از طریقی که آن را مبادله می‌گویند، ارضا کند و بازار محلی برای مبادلات بالقوه است در واقع بازاریابی به معنای کار کردن با بازار است.

بازاریابی

بازاریابی داری ۹ بخش است:

بخش های مختلف بازاریابی

جمع آوری و بررسي اطلاعات

مدیران برای تشخيص وضعيت و استعداد بازاروتعيين نياز مصرف کنندگان  بازار را به منظور شناسایی مشتریان تقسیم می کنند و با توجه به خصوصیات مصرف کنندگان، کالا و خدمات مورد نیاز آن ها را تامین می کنند. مدیران بازاریابی با بررسی داده ها مشخص می نمایند که چه محصولی با چه قیمتی و در چه بازاری باید به فروش برسد

تركيب بازاريابي

عناصر عمده آن عبارتند از :محصول، قيمت، کانال های توزيع و فعالیت های  پيشبرد فروش كه اين عناصر به عنوان فعالیت های قابل كنترل مديريت بازاريابي می باشند. مديران بازاریابی بايد به اين سوالات جواب دهند كه چه محصولي، با چه قيمتي توليد و در چه مكاني عرضه نمايند و با چه شيوه تبليغاتي به اطلاع مصرف کنندگان برسانند. در نتيجه مديريت بازاريابي با توجه به نياز مصرف کنندگان و منابع سازمان بايد كالا يا خدمات موردنياز مصرف کنندگان را تهيه و عرضه نمايند.

سازماندهی

به منظور اينكه مديريت بازاريابي بتواند به اهداف موردنظر برسد بايد فعالیت های بازاريابي خود را سازماندهي نمايد و نيروي انساني و آموزش لازم را تامين نمايد و ضمنا جهت پيشبرد فعالیت ها هماهنگی های لازم را داشته باشد.

كنترل و يا نظارت

اينكه فعالیت ها با توجه به برنامه پيش برود مدیریت بازاریابی بايد در مقاطع زماني مختلف عملكرد را با برنامه مورد بررسي و مقايسه قرار دهد و در جهت رفع مشكلات و تجديد نظر در برنامه اقدام نمايد.

ارزیابی 

مدیران بازاریابی با دریافت نظرات مشتریان در مورد کالا و خدماتی که ارائه می دهند از طریق شیوه های مختلف نظرسنجی آنها را بررسی و در تصمیم گیری های بعدی خود مورد استفاده قرار می دهند.

ارائه خدمات پس از فروش

شرکت ها باید با تامین لوازم و قطعات و پاسخگویی مناسب به مشتریان در حداقل زمان ممکن رضایتمندی مشتریان را فراهم کند. در بازار رقابتی امروزی مشتریان حرف اول را می زنند و رضایتمندی مشتریان موجب خرید کالای بیشتر و به دنبال آن افزایش سهم بازار بیشتر می شود.

همچنین بخوانیم:۴ دلیل نیاز کسب و کار کوچکتان به بازاریابی محتوا

به اشتراک بگذارید:
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *