داستان کوکاکولا (the coca-cola story )

یکی از محبوب ترین نوشیدنی های ما در کنار غذا و تنقلات از دوران بچگی تاکنون نوشابه بوده است. اما در کنار نام نوشابه یک نام دیگر هم همیشه وجود داشته است کوکاکولا . کوکاکولا اولین بار به‌ عنوان دارو وارد بازار شد؛ اما ترکیبات آن تغییر کرد و امروزه ۹۴ درصد مردم دنیا آن را به‌عنوان یکی از نوشیدنی‌های محبوب جهان می‌شناسند.

coca-cola
coca-cola

تاریخچه کوکاکولا :

نوشابه‌ی‌ کوکاکولا در سال ۱۸۸۶ و توسط یک داروساز به نام  جان پمبرتون در کلمبوس جورجیا اختراع شد. این نوشیدنی ابتدا به‌عنوان دارو عرضه می‌شد و فرمول ساخت آن به‌صورت اتفاقی بعد از ترکیب شدن با آب گازدار به دست آمد. حق امتیاز این برند و فرمول ساخت این نوشیدنی که تعداد افراد کمی از آن مطلع هستند در سال ۱۸۸۹ توسط آسا کندلر خریداری شد و او شرکت کوکاکولا را در سال ۱۸۹۲ راه‌اندازی کرد. این شرکت امروزه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ ترین تولیدکنندگان نوشیدنی و مواد غذایی جهان شناخته می‌شود و دفتر اصلی آن در شهر آتلانتا ایالت جورجیا قرار دارد. این برند نوشیدنی‌های متنوعی تولید می‌کند و جالب است بدانید که برندهای فانتا، دسانی، اسپرایت و کوکاکولا زیرو زیر مجموعه‌ی کوکاکولا هستند.

COCA-COLA
COCA-COLA

کوکاکولا در ابتدا به عنوان یک دارو مورد استفاده قرار می گرفت ( دارویی گوارا، نشاط آور، نیرو دهنده که علاوه بر اینها ناراحتی های عصبی، سردردها، بیهوشی و مالیخولیا را نیز بهبود می بخشید) و این اولین شعار تبلیغاتی کوکاکولا بود. در سال ۱۹۰۳ این شرکت تصمیم گرفت کوکائین را از مواد اولیه این نوشیدنی حذف کند. از آن پس، به جای کوکائین از کافئین استفاده می‌شود. 

لوگو و نام کوکاکولا :

coca-cola logo
coca-cola logo

فرانک رابینسون انتخاب نام کوکاکولا را به جان پمبرتون پیشنهاد دادهمچنین وی لوگو کوکا را به صورت دست‌ نویس و سلیس خطاطی کرد که تا به امروز به عنوان لوگوی این شرکت و این نوشیدنی پابرجاست .

فونت این لوگو چندین بار در طول سالهای مختلف تغییر کرد و در اوایل سال ۱۹۶۰ به علت قرارگرفتن لوگو در یک شکل ، لوگوی دم ماهی نامیده شد و در همین سال موجی به آن اضافه شد.

در سال ۱۹۸۷ این لوگو با ورژن قبلی ترکیب شد و در سال ۱۹۹۰ متن درون بطری کوکا جایگذاری شد.

از سال ۲۰۰۰ تا به امروز لوگوی موج دار سابق همچنان به عنوان لوگوی اصلی این شرکت شناخته می شود.

کوکاکولا شناخته شده‌ترین نام تجاری در دنیا است ودر ایران معمولاً به آن کوکا می‌گویند. لوگوی این شرکت در همه جای دنیا در ذهن افراد حک شده است.

محصول محبوب کوکاکولا

نوشابه رژیمی  کوکاکولا :

 COCA-COLA
COCA-COLA

در سال ۱۹۸۰ این شرکت برای حمایت از سلامت مردم محصول جدیدی به عنوان نوشابه رژیمی را به بازار عرضه کرد.و این نوشیدنی در ۲ سال توانست بهترین نوشیدنی کم کالری در جهان شود. در سال ۱۹۸۵ کوکاکولا طعم جدیدی را روانه بازار کرد  افردای که در این نظر سنجی شرکت کردند طعم آن را پسندیند اما زمانی که به طور گسترده وارد بازار شد از آن استقبال نشد و این نوشیدنی شکست خورد.

همچنین بخوانید :مرسدس بنز محبوب ترین خودرو سازی لوکس دنیا

شکست در تبلیغات کوکاکولا :

 COCA-COLA
COCA-COLA

سمبل نام تجاری مخصوص بازار بورس کوکاکولا یعنی KO در بازار در حد انتظار موفق نبوده است و از زمان مرگ روبرتو گوازتا Roberto Goizueta، مدیر اجرایی شرکت در سال ۱۹۹۷، ارزش کل سهام کوکا از ۱۴۵ میلیارد دلار به ۱۱۹ میلیارد دلار کاهش یافته است.

طی پنج سال گذشته، تبلیغات کوکاکولا دچار یک مشکل دو طرفه شده است. الان دیگر کسی از تبلیغات این برند حرف نمی زند، یعنی چندان توجه ها را جلب نمی کند و از سوی دیگر تبلیغات آن در مخاطب هیچ انگیزه و اشتیاقی برای خرید محصول بوجود نمی آورد.تبلیغات چی های کوکا، نسبت به کارکرد مشتری محوری تبلیغات بسیار تنگ نظر هستند. یک مقاله نویس که جزو مطرح ترین منتقدین تبلیغات در دنیاست و برای یکی از معتبرترین نشریات تبلیغاتی دنیا نقد می نویسد، یکی از شعارهای تبلیغاتی کوکاکولا را نه تنها بهترین جمله ی مندرج روی نوشابه های غیرالکلی در طول تاریخ این نوشابه ها، بلکه در تاریخ بازاریابی توصیف کرد .

ارزش برند کوکاکولا :

COCA-COLA
COCA-COLA

امروزه حدود ۱.۹ میلیارد بطری نوشابه‌ی کوکاکولا در سراسر جهان به فروش می‌رسد و ارزش این برند به ۸۳٫۸ میلیارد دلار رسیده است. این یعنی ارزش آن از برندهایی مانند پپسی، ساب‌وی و کی‌اف‌سی نیز بیشتر است. یکی از عوامل موفقیت این برند تبلیغات خلاقانه و گسترده‌ی آن است. این برند حتی از اپل و مایکروسافت نیز هزینه‌ی بیشتری بابت تبلیغات خود پرداخت می‌کند و روز به‌ روز به تعداد محصولات و مصرف‌کنندگان آن افزوده می‌شود.

هشت حقیقت جالب در مورد کوکاکولا :

۱٫ بیش از ۵۷ میلیون نوشیدنی در شکل ها و اندازه های مختلف هر روز در دنیا فروخته می شود (به جز آب). کمی بیش از ۳% این ۵۷ میلیون را کوکاکولا و برندهای زیرمجموعه ی آن تشکیل می دهد.

بزرگترین شبکه ی عرضه ی محصولات در دنیا متعلق به این شرکت می باشد.

۲٫ فقط دو کشور در دنیا وجود دارند که کوکاکولا به صورت قانونی در آنها فروخته نمی شود. کره ی شمالی و کوبا.

۳٫ کوکاکولا دارای ۲۰ برند مختلف است که هر کدام بیش از ۱ میلیارد دلار در سال فروش دارند .

برند های مختلف کوکاکولا
برند های مختلف کوکاکولا

۴٫ برند کوکاکولا ۸۳ میلیارد دلار ارزش دارد. در صورتی که ارزش برندهای پپسی، بادوایزر، ساب وی و KFC را با هم جمع بزنیم باز هم این برند ارزش بیشتری دارد.

۵٫ مکزیکی ها بزرگترین مصرف کننده ی کوکا در دنیا هستند.

به طور میانگین هر مکزیکی ۷۴۵ نوشیدنی کوکاکولا در روز خریداری می‌کند. آمریکایی ها نیز به طور میانگین ۴۰۱ بطری مصرف می کنند.

 COCA-COLA
COCA-COLA

۶٫ ۹۴ درصد مردم دنیا لوگوی معروف قرمز و سفید این برند را می‌شناسند و به طور متوسط هر شخص هر ۴ روز یک‌بار کوکاکولا می‌خورد.

۷٫کوکاکولا ادعا می کند که اسم این محصول دومین کلمه ی شناخته شده در تمام دنیا بعد از OK است.

۸٫ تصویری که امروزه از بابانوئل در رسانه ها وجود دارد ابداع کوکا است. کوکا برای افزایش فروش خود در فصل زمستان در سالهای ۱۹۲۰ تبلیغات مخصوص کریسمس خود را آغاز کرد. کوکا در این تبلیغات از تصاویر زیادی استفاده کرد اما هیچ کدام از آنها زیاد موفق نبودند. تا اینکه در سال ۱۹۳۱ هادون ساندبلوم، بابانوئل خندان و چاق در لباسی قرمز را طراحی کرد.

 بابانوئل و کوکاکولا
بابانوئل و کوکاکولا

مقایسه کوکاکولا و پپسی :

  COCA-COLA  AND  PEPSI
COCA-COLA AND PEPSI

پپسی بیشتر ریسک می‌کند، سریعتر عمل می‌نماید و همواره ایده‌های تبلیغاتی جدیدی ارائه می‌دهد. هر دو شرکت در جستجوی بازارهای جدید، مخصوصاً در خارج از آمریکا هستند. در بازارهای خارجی، کوکاکولا از پپسی موفق تر عمل نموده است. بعنوان مثال، پپسی در اروپای شرقی از “نظام پایاپای” استفاده کرد که البته با شکست مواجه گردید. با این وجود، در بعضی کشورها که امکان مقایسه مستقیم این دو شرکت وجود دارد، پپسی بر کوکاکولا غلبه نموده است. هر دو شرکت برای کسب سهم بازار در بازارهای خارجی از یک شیوه بازاریابی استفاده نموده و محصولاتی را به مصرف کنندگان ارائه می‌کنند که نیازهای آنها را برآورده می‌سازند. برای نمونه، در برخی کشورها مردم مایلند نوشیدنی بدون الکلی را مصرف کنند که شکرش کم باشد اما رژیمی نباشد یا حتی مزه نوشیدنی‌های رژیمی را هم نداشته باشد. پپسی این نیاز را با تولید محصول Pepsi Max خود پاسخ داد.

همچنین بخوانید :تاریخچه ی جذاب لوگوهای Adidas، Nike وPuma

به اشتراک بگذارید:
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *