Nutella، محبوب ترین شکلات فندقی دنیا

Nutella ، محبوب ترین شکلات فندقی دنیا که در سرتاسر جهان آن را به عنوان بهترین و لذیذ ترین خوراکی برای وعده ی صبحانه می شناسند ، برای آشنایی با این برند محبوب و خوش مزه در این مقاله با ما همراه باشید .

تاریخچه نوتلا :

nutella
nutella

پسر پیترو فررو، مایکل با به‌کارگیری نبوغ ابتکاری خود و با آزمون‌ و خطا، دستورالعمل سوپرکرما را اصلاح کرد و برای اولین بار یک کرم جدید، مخلوطی از فندق و کاکائو، تولید کرد؛ هرچند هنوز بدون نام بود. پس کلاه خلاقیت خود را دوباره بر سر گذاشت و بهترین اسم را برای مشهورترین خوراکی مردم جهان انتخاب کرد: نوتلا.

تاریخچه شکلات نوتلا، مستقل از حاشیه‌های آن،‌ نوعی از نوآوری را نمایش می‌دهد که می‌توان آن را «نوآوری مبتنی بر نیاز» دانست. امروزه نوآوری نه به عنوان پاسخی به یک نیاز در کسب و کار و زندگی، بلکه به عنوان یک «ارزش مستقل از شرایط محیطی» آموزش و تبلیغ می‌شود.

امروزه کم نیستند کسانی که از نوآوری حرف می‌زنند و درس نوآوری می‌خوانند و تبلیغ نوآوری می‌کنند که هنوز گام‌های اولیه ایجاد ارزش و تولید محصول و خدمات را طی نکرده‌اند.

جرقه‌ی ماجرا از سال ۱۸۰۶ میلادی زده شد. بیش از ۲۰۰ سال پیش زمانی که جنگ‌های ناپلئونی در جریان بود همه چیز شروع شد. محاصره‌ی قاره‌ Continental Blockade ناپلئون باعث شد تجارت مختل شود و دسترسی به ناحیه‌ی پیدمونت ایتالیا قطع گردد. پیدمونت در آن زمان بهترین و مرغوب‌ترین نوع شکلات جهان را تولید و عرضه می‌کرد. به دلیل تقاضای بالا و عرضه‌ی ناچیز، قیمت شکلات سر به فلک کشید.

فندق چگونه به نوتلا راه یافت :

nutella
nutella

پیدمونت کلید حل مشکل را در ترکیب فندق با کاکائو یافت. فندق ماده‌ای بود که در پیدمونت به خوبی پیدا می‌شد. شکلات با فندق ترکیب شد و نام جاندویا به خود گرفت. حدود ۳۰ درصد این شکلات را فندق تشکیل می‌داد. با اینکه طعم آن خوشمزه بود اما جای کاکائو را نمی توانست پر کند. با اتمام جنگ، کاکائوی خالص اقتدار خود را دوباره به دست آورد و به جایگاه همیشگی خود بازگشت.

انگار قرار نبود پیوند فندق و کاکائو قطع شود. در طی جنگ جهانی دوم دوباره سر و کله ی فندق، این بار با نقشی حیاتی پیدا شد. جیره‌بندی مواد غذایی در سراسر اروپا در جریان بود. این بار کاکائو کمیاب نبود؛ بلکه نایاب شد. پیترو فررو شیرینی پز اهل پیدمونت تصمیم گرفت فندق را به مواد اولیه‌ی خود وارد کند. وی شکلاتی درست کرد که پایه‌ی اصلی آن فندق بود و مقداری نیز کاکائو در برداشت. فررو نام این محصول را پاستا جاندویا گذاشت و این محصول در شکل گیری تاریخچه نوتلا بسیار مهم بود.

همچنین بخوانید : داستان کوکاکولا (the coca-cola story )

انتخاب نام (نوتلا) :

nutella
nutella

انتخاب نام برای این محصول جذاب و دوست‌داشتنی تنها بخشی از سیاست‌های زیرکانه و هوشمندانه برای بازاریابی و فروش این محصول به شمار می‌رود. برای درک این موضوع بهتر است در ابتدا نگاهی به ترکیب نوتلا داشته باشیم. هرچند در ابتدا شاید اینگونه به نظر برسد که بیشترین موارد به ‌کاررفته در نوتلا فندق و شکلات باشد؛ اما این چنین نیست. بخش بزرگی از نوتلا را روغن‌های گیاهی که غالبا شامل روغن پالم است در کنار شکر تشکیل می‌دهد. آزمایش‌های صورت‌گرفته نشان از این دارند که بیش از ۵۰ درصد از نوتلا شامل شکر و روغن‌های گیاهی نظیر پالم است.

۱۳ درصد از نوتلا را فندق تشکیل داده و مقداری نیز کاکائو و شیر کم‌چرب در آن استفاده می‌شود. هرچند نوتلا در بسیاری از کشورها با عنوان کرم خوراکی فندق به فروش می‌رسد، اما براساس قانون ایتالیا نمی‌تواند از نام کرم کاکائو برای این محصول استفاده کرد؛ چراکه میزان کاکائوی مورد استفاده در نوتلا بسیار کمتر از مقداری است که بتوان از آن به‌عنوان کرم‌ کاکائو اسم برد. 

فرم شیشه نوتلا در بازاریابی :

nutella
nutella

شکل شیشه‌ی نوتلا فرمی سنتی‌گونه دارد و به دلیل ساخت آن با شیشه و نه پلاستیک، وجهه‌ی لوکسی به خود گرفت است. نکته‌ی دوم در مورد نوتلا این است که کمپانی فررو هیچگاه نوتلا را به‌عنوان یک جایگزین معرفی نمی‌کند. در واقع هیچ یک از تبلیغات و آگهی‌های نوتلا آن را به‌عنوان جایگزینی ارزان‌تر برای شکلات‌هایی که درصد کاکائوی بیشتری دارند، معرفی نمی‌کند؛ بلکه نوتلا اغلب به‌عنوان یک خوراکی که برخلاف سایر گزینه‌ها از وجود فندق نیز بهره می‌برد، معرفی شده است. 

نوتلا یک وعده کامل برای صبحانه :

nutella
nutella

نوتلا با داشتن فندق و شیر در ترکیب خود، یک وعده‌ی کامل برای صبحانه نمایش داده می‌شود. فررو تلاش زیادی کرده است تا نوتلا را به‌عنوان یک وعده‌ی غذایی کامل برای صبحانه و جایگزین برای صبحانه روزانه معرفی کند؛ حال آنکه این موضوع مشکلاتی نیز به همراه داشته است. نوتلا سال ۲۰۱۲ در پی یک پرونده‌ی قضایی، قبول کرد مبلغ سه میلیون دلار به‌عنوان جریمه پرداخت کند. وکلای آمریکایی نوتلا و کمپانی فررو به دروغ‌گویی در مورد فواید غذایی نوتلا متهم کرده بودند. همین پرونده‌ی قضایی فررو را بر آن داشت تا بازنگری گسترده‌ای در آگهی‌های تلویزیونی و کمپین‌های تبلیغاتی خود انجام دهد. 

نکاتی درباره نوتلا :

nutella
nutella

در سال حدود ۳۶۵ میلیون کیلو کرم شکلات نوتلا در جهان مصرف می شود.

نوتلا در ۱۶۰ کشور جهان مصرف می شود.

 برای یک شیشه ۷۵۰ گرمی نوتلا برابر با ۹۷ عدد فندق مصرف می شود. برای شیشه ۴۰۰ گرمی ۵۲ عدد فندق استفاده می شود.

  هیتلر و جنگ جهانی عامل اصلی اعتیاد جهان به نوتلا هستند!

هر ۲٫۵ ثانیه یک شیشه نوتلا در سطح جهان به فروش می رسد.

کل نوتلا های فروش رفته طی یکسال، می توانند بیش از ۱۰۰۰ زمین فوتبال را بپوشانند.

میکله فررو پس از مرگ سرمایه ۲۵ میلیارد یورویی و امپراتوری فررو را برجای گذاشت.

روغن پالم / نوتلا با طعم سرطان :

nutella and palm oil
nutella and palm oil

غذایی روزانه تمام مردم دنیا است، باید از چربی خود محصول (کره) استفاده شود. بنابراین افزودن چربی اشباع و کاملا غیر لبنی دیگری به این محصولات تخلف محسوب می شود. وی با اشاره به اینکه پالم باعث تشکیل تومور در بدن نمی شود، عنوان کرد: این ماده روغن خرما از نوع نیمه اشباع است که برای ایجاد انسجام بالا و شکل گیری مواد غذایی همچون بستنی، شکلات و نظایر آن استفاده می شود. مصرف بیش از حدپالم برای بدن انسان مضر است زیرا به هر حال نوعی چربی اشباع محسوب می شود ولی وجود آن در سایر محصولاتی که زنجیره اصلی تغدیه افراد را شامل نمی شود، بلا مانع است.

کیندر و نوتلا :

kinder and nutella
kinder and nutella

دهه ۶۰ میلادی، دهه ورود نوتلا به سایر کشورهای اروپایی بود؛ اول آلمان بعد فرانسه و انگلستان. هم‌زمان با پا گذاشتن به کشورهای تازه، نوبت به معرفی محصولات تازه هم رسید. در اواخر همین دهه بود که قرص‌های نعنایی تیک‌تک از سوی شرکت فررو تولید شدند. این محصول به صورت خاص بازار امریکا را هدف گرفته بود، فررو می‌دانست که امریکایی‌ها محصول معروفی دارند به نام کره بادام‌زمینی، همان ظرف‌های شیشه‌ای که با کرم بادام‌زمینی پر شده بود، همان‌گونه همراه با نان صبحانه خورده می‌شد و رقیبی بسیار سرسخت برای نوتلا به شمار می‌رفت. فررو تصمیم گرفت به جای آغاز کار با رقابت، قرص‌های کوچک نعنایی‌اش را برای امریکایی‌ها بفرستد. هم‌زمان با ورود تیک‌تک کار اولین دفتر شرکت فررو در نیویورک هم آغاز شد.

میشل فررو در اواخر دهه ۶۰ به سراغ مشتریان تازه رفت، این‌بار محصولی ارائه شد مخصوص بچه‌ها. در سال ۱۹۶۸ شکلات کیندر وارد بازار شد و تا سال ۷۴ خط تولید کیندر به صورت مستقل فعالیتش را آغاز کرد؛ خط تولیدی با محصولات گوناگون تنها برای بچه‌ها. یکی از معروف‌ترین محصولات این خط تولید که در گذر زمان همچنان هواداران زیادی بین بچه‌ها دارد تخم‌مرغ‌های شکلاتی کیندر است، همان چیزی که ما آن را به اسم تخم‌مرغ شانسی می‌شناسیم. شکلاتی شبیه به تخم‌مرغ که در دلش یک تکه اسباب‌بازی جاسازی شده و همین باعث شد تا در میان کودکان تبدیل به محصولی پرطرفدار شود.

همچنین بخوانید :KFC با چاشنی شهرت

به اشتراک بگذارید:
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *