روش ها و تکنیک های مدیریت در بازاریابی

مدیریت بازاریابی عبارت است از فرایند برنامه‌ ریزی و توزیع کالا و خدمات به قصد انجام مبادلاتی که به تأمین اهداف انفرادی و سازمانی منجر گردد.

 مدیر بازاریابی، در چارچوب برنامهٔ بازاریابی، در مورد بازارهای هدف، تولید کالای جدید، قیمت گذاری ، کانال‌های توزیع کالا، ارتباطات، برند سازی و تبلیغات، فعالیت‌های لازم برای رسیدن به اهداف سازمانی را ساماندهی و هدایت می‌کند.

فیلیپ کاتلر از اساتید مطرح دانش بازاریابی جهان و پدر بازاریابی مدرن

کاتلر درک مفهوم بازاریابی را ساده اما اجرای ان را بسیارسخت میدانست.اومعتقد است که مدیران باید با شناخت نیازهای مشتریان، برای آنان ارزش قائل شوند و رضایت آنان را به‌دست بیاورند تا در اخربتوانند با فروش محصولشان، برای سازمان خود سود کسب کنند.کاتلر گسترش و کاربرد ابزارهایی مانند تجزیه و تحلیل بازار، توسعه محصولات جدید، برنامه ریزی راهبردی و سیستم های ارتباطی یکپارچه را برای موفقیت مدیران بازاریابی توصیه می‌کند.اومفهوم نیاز مشتری و ارزش‌آفرینی برای مشتری را به‌عنوان مهم‌ترین وظایف مدیران میداند.او سازمان‌ها را متقاعد کرد که با مدل مشتری‌مداری فکر کنند و وفاداری مشتری را به‌دست آورند.

فرایند مدیریت بازاریابی

مبادله و بازار

بازاریابی از زمانی آغاز می‌شود که فرد می‌خواهد نیازها و خواسته‌هایش را از طریقی که آن را مبادله می‌گویند، ارضا کند و بازار محلی برای مبادلات بالقوه است در واقع بازاریابی به معنای کار کردن با بازار است.

بازاریابی

بازاریابی داری ۹ بخش است:

بخش های مختلف بازاریابی

جمع آوری و بررسی اطلاعات

مدیران برای تشخیص وضعیت و استعداد بازاروتعیین نیاز مصرف کنندگان  بازار را به منظور شناسایی مشتریان تقسیم می کنند و با توجه به خصوصیات مصرف کنندگان، کالا و خدمات مورد نیاز آن ها را تامین می کنند. مدیران بازاریاب با بررسی داده ها مشخص می نمایند که چه محصولی با چه قیمتی و در چه بازاری باید به فروش برسد

ترکیب بازاریابی

عناصر عمده آن عبارتند از :محصول، قیمت، کانال های توزیع و فعالیت های  پیشبرد فروش که این عناصر به عنوان فعالیت های قابل کنترل مدیریت بازاریابی می باشند. مدیران باید به این سوالات جواب دهند که چه محصولی، با چه قیمتی تولید و در چه مکانی عرضه نمایند و با چه شیوه تبلیغاتی به اطلاع مصرف کنندگان برسانند. در نتیجه با توجه به نیاز مصرف کنندگان و منابع سازمان باید کالا یا خدمات موردنیاز مصرف کنندگان را تهیه و عرضه نمایند.

سازماندهی

به منظور اینکه مدیریت بازاریابی بتواند به اهداف موردنظر برسد باید فعالیت های خود را سازماندهی نماید و نیروی انسانی و آموزش لازم را تامین نماید و ضمنا جهت پیشبرد فعالیت ها هماهنگی های لازم را داشته باشد.

همچنین بخوانید: چند نکته مهم برای بازاریابی موفق درکسب و کار

کنترل و یا نظارت

اینکه فعالیت ها با توجه به برنامه پیش برود مدیریت بازاریابی باید در مقاطع زمانی مختلف عملکرد را با برنامه مورد بررسی و مقایسه قرار دهد و در جهت رفع مشکلات و تجدید نظر در برنامه اقدام نماید.

ارزیابی 

مدیران بازاریاب با دریافت نظرات مشتریان در مورد کالا و خدماتی که ارائه می دهند از طریق شیوه های مختلف نظرسنجی آنها را بررسی و در تصمیم گیری های بعدی خود مورد استفاده قرار می دهند.

ارائه خدمات پس از فروش

شرکت ها باید با تامین لوازم و قطعات و پاسخگویی مناسب به مشتریان در حداقل زمان ممکن رضایتمندی مشتریان را فراهم کند. در بازار رقابتی امروزی مشتریان حرف اول را می زنند و رضایتمندی مشتریان موجب خرید کالای بیشتر و به دنبال آن افزایش سهم بازار بیشتر می شود.

منبع: سایت پین استارتاپ

به اشتراک بگذارید:
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *