بررسی نقش استراتژی برد – برد

یک مذاکره در مورد برد یک حریف و باخت حریف دیگر نیست بلکه وقتی که دو طرف از توافق خود رضایت داشته باشند٬ شانس همکاری موفق تجاری برای مدت طولانی بسیار زیاد است.

 دو یا چند حریف بر سر میز می نشینند و به مذاکره میپردازند.آنها در مورد اهداف خود صحبت کرده و در ازای بعضی چیزها، چیزهای دیگری می دهند تا معامله برای هر دو حریف سودمند شود.

اینجا استراتژی هایی که می توانیم برای ایجاد شرایط برد-برد اعمال کنیم، بیان میکنیم:

بررسی نقش استراتژی برد – برد

-قبل از اینکه وارد مذاکره ای شویم،باید گزینه هایی که برای ما و حریفمان وجود دارد را با تحقیق و بررسی مناسب در رسانه های اجتماعی، حرف زدن با دیگر مذاکره کنندگانی که چنین خدمات/راه حل های مشابهی ارائه داده اند شناسایی کنیم

-سعی کنیم تا حد امکان، اطلاعات بیشتری را با طرف مقابل به اشتراک بگذاریم.

– شناسایی واضح اهداف

-باید اهداف خود و آنچه می خواهیم از مذاکره بدست آوریم و اینکه چگونه می خواهیم برای هر دو حریف ایجاد ارزش کنیم را اولویت بندی نماییم.

-رفتار محترمانه ای با حریف داشته باشیم

-با توجه به آن‌چه درباره مذاکره برد برد مطرح کردیم، حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که رسیدن به یک توافق برد برد، در دنیای واقعی، چندان هم که در شعار ساده به‌نظر می‌رسد، آسان نیست.

– با حریف خود همدل، مثبت اندیش و خوشبین باشیم

-هدفمان باید ایجاد ارزش برای هر دو طرف باشد طوری که هر دو سود  ببریم.

-از ترکیب رفتارهای کودکانه، والدانه و بالغانه به اندازه‌ی مناسب و متناسب در مذاکره خود استفاده کنیم (طراحی تجربه در گفتگو).

-باید روی نقطه قوت های خود تاکید کنیم

– وقتی داریم در مورد مشکلات چندگانه مذاکره می کنیم، باید اول در صدد حل مشکلات پیچیده تر برآییم.

-باید در حین مذاکره شرایطی که در مورد توافق هایمان هست را به وضوح بیان کنیم.

-سعی کنیم تا حد امکان، اطلاعات بیشتری را با طرف مقابل به اشتراک بگذاریم.

-افق بلندمدت را معیار تصمیم گیری‌ها و رفتار خود قرار دهیم.

-در کنار مواضع، به منافع هم توجه داشته باشیم و به اشتباه، در باتلاق مواضع فرو نرویم (تفاوت مواضع و منافع).

– به حفظ رابطه به عنوان یکی از معیارهای رفتار و تصمیم گیری توجه داشته باشیم.

-از ترکیب رفتارهای کودکانه، والدانه و بالغانه به اندازه‌ی مناسب و متناسب در مذاکره خود استفاده کنیم (طراحی تجربه در گفتگو).

-مسائل را شخصی نکنیم.

به اشتراک بگذارید:
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *