برچسب مواد غذایی حلال

مصرف‌کنندگان مواد غذایی حلال فقط مسلمان‌ها نیستند چرا که غیر مسلمان‌ها هم به خاطر سالم، ایمن و با کیفیت بودن از مواد غذایی حلال استقبال می‌کنند. امروزه آرم حلال روی محصولات صرفا دیگر مسئله‌ای دینی نیست بلکه تبدیل به یه نماد جهانی برای تضمین کیفیت و انتخاب شیوه زندگی در قلمرو کسب و کار و تجارت جهانی شده است. طبق گزارش سالانه سازمان کشاورزی و موادغذایی کانادا، حدود یک سوم از هزینه‌های صرف شده توسط مصرف‌کنندگان در صنعت مواد غذایی اروپا به مواد غذایی حلال تعلق دارد. این موضوع بیانگر اهمیت استقبال از بازار حلال توسط مصرف‌کنندگان غیر مسلمان در کنار مصرف‌کنندگان مسلمان در اروپاست.

حلال چیست

حلال به غذاهایی گفته می‌شود که در دین اسلام مصرف آن‌ها مجاز است و مسلمانان ملزمند که فقط غذاهای حلال مصرف کنن.

حلال همچنین عنوان مجموعه‌ای از نام نشان‌های تجاری (برند) است که بر محصولات غذایی درج می‌شود. این نام برگرفته از معنی غذای حلال است که در دین اسلام آمده است. مسلمان‌ها از دستورالعمل غذایی اسلامی تبعیت می­کنند.

Halal sign and symbol logo vector

مالزی، پیگام در صنعت حلال

اولین بار محصولات غذایی حلال در کشور مالزی مطرح شده. در چند سال اخیر این علامت تجاری غذایی به‌صورت یک علامت جهانی از طرف کشورهای اسلامی در دنیا معرفی شده ‌است.

بین کشورهای مسلمان، مالزی در بحث غذای حلال پیشگام است و ایران نیز بین ۱۵ کشور اسلامی عضو، از پتانسیل خوبی یرای این اقدام برخوردار می‌باشد. نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین المللی حلال برای معرفی ظرفیت‌های عظیم تولید محصولات حلال و برای آشنایی و تجارت متقابل بنگاه‌های اقتصادی برگزار می‌شود تا همه کشورهای مسلمان از این بستر استفاده کنند.  

بازار حلال

فریت ون ویجک معاون اجرایی رئیس نسله به عنوان بزرگترین گروه غذایی جهان اظهار کرد: محصولات غذایی نسله که با مهر حلال عرضه می‌شوند نه تنها در فروشگاه‌های خاص بلکه در بسیاری از فروشگاه‌های مدرن اروپا عرضه می‌شوند. نسله اخیرا فروش محصولات گوشت و غذای منجمد حلال را درفرانسه آغاز کرده است.

این بازارها و غذاهای حلال بیشتر در کشورهای مالزی، اندونزی، ترکیه و کشورهای خاورمیانه قرار دارند.
فرانسه، بریتانیا و آلمان از بازارهای کلیدی غذاهای حلال در اروپا به شمار می‌آیند. گروه ما برنامه‌ای را طرح کرده تا به بازارهای سوئیس پیشنهاد کند در رابطه با انتخاب تولیدات غذاهای حلال تا سال ۲۰۱۰ اقدام کند.

توسعه برند حلال

برند حلال در سطح جهان در حال توسعه است. کشورهای غیر مسلمان علاقه‌مندی خودشان را در ورود به تجارت در محصولات غذایی حلال را نشان دادند به‌طوری‌که در بازارهای اروپا محصولات حلال ۱۵ تا ۳۰ درصد گران‌تر از سایر محصولات مشابه به فروش می‌رسند. در حال حاضر کشورهایی مانند تایلند، انگلیس و امریکا نیز که دین رسمی آن‌ها اسلام نیست، برای کسب بازار درآمد به بازارشناسی کشورهای اسلامی و محصولات حلال توجه جدی پیدا کردند و تایلند یکی از کشورهای پیشرو در تجارت محصولات غذایی حلال می‌باشد.

صدور گواهی حلال

گواه حلال سندی است که توسط یه سازمان اسلامی صادر می‌شود. صدور این گواهی نامه بیانگر این است که مواد غذایی طبق دستورالعمل اسلامی تولید می‌شود. تولیدکننده‌ها و بازاریاب‌ها از گواهی و نشانه حلال روی مواد غذایی خود به این دلیل استفاده می‌کنند که به مشتری‌های خودشان اطمینان بدهند که محصول براساس قوانین اسلامی تولید شده. یعنی همه فرآیندهای اعم از تهیه مواد اولیه، آماده‌سازی، بسته‌بندی، حمل و نقل و توزیع براساس اصول اسلامی صورت گرفته. این گواهی برای مصرف‌کنندگان نسبت به محصولی که خریداری می‌کنند، اطمینان زیادی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود مصرف‌کننده با انتخاب آگاهانه، محصول مورد نظر خودش را بخرد.

این دسته از تولیدات شامل کالاهایی هستند که در آن‌ها موادی که از نظر دین اسلام حرام معرفی شده، استفاده نشده است. مثلا از موادی مثل گوشت خوک یا الکل. نکته دیگر اینکه باید تولید و ارائه هم، طبق قوانین اسلامی باشد، مثلا گوشت باید در کشتارگاه‌ها به صورت اسلامی ذبح شود.

تولید کننده‌های غذای حلال در دنیا

مالزی به‌عنوان قطب غذای حلال در جهان شناخته می‌شود و همچنان پیشرو در این صنعت است.

 برزیل در حال حاضر یکی از بزرگترین صادرکننده‌های گوشت و تجارت کشاورزی در جهان است و درصد قابل توجهی از صادرات این کشور رو محصولات حلال تشکیل می‌دهد. به‌عنوان مثال نزدیک به ۳۰ درصد از صادرات ۱/۱ میلیون تن محصولات گوشت بدون استخوان برزیل دارای گواهی حلال است. مهمترین خریداران محصولات گوشتی برزیل هم کشورهای ایران، مصر و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، عمان، قطر هستند.

فرانسه یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده گوشت ماکیان در جهان است. در حدود ۷۵ درصد صادرات گوشت منجمد این کشور را محصولات حلال تشکیل می‌دهند. عمده صادرات فرانسه به کشورهای اسلامی مثل عربستان صعودی، امارات متحده عربی، کویت و یمن هست.

ایالات متحده امریکا سومین صادرکننده گوشت در جهان است که بیشتر از ۸۰ درصد آن با گواهی حلال به کشورهای مسلمان صادر می‌شود.

نیوزیلند چهارمین صادر کننده گوشت گاو تو جهانه و نزدیک به ۴۰ درصد از گوشت بدون استخوان صادراتی اون دارای گواهی حلال بوده که به بیشتر از ۱۲ تا کشور مسلمون صادر می‌شود.

سنگاپور نیز گام‌هایی رو برای تبدیل شدن به قطب بازار غذایی حلال برداشته و در خاورمیانه دستاوردهای تبلیغاتی راه انداخته است.

ایران نیز  به عنوان یه کشور اسلامی بزرگ و شناخته شده از مزیت بالقوه‌ای برای موفقیت در صنعت حلال برخوردار است. 

سوالی که ممکن است اینجا پیش بیاید این است که با توجه به اینکه مردم مسلمان ایران فقط تولید کننده محصولات حلال هستند و بر اساس قوانین فقهی، اصل هم بر حلال بودن است، ضرورت برند حلال تو ایران برای چیه؟

در پاسخ باید گفت این نشان برای درج بر محصولات صادراتی است که تو بازارهای مقصد به خاطر وجود تنوع محصولات حلال و غیر حلال، لزوم جداسازی آن محصولات احساس و مصرف‌‌کننده‌های مسلمان با دیدن نشان حلال دلخواه خود آن‌را خریداری و مصرف می‌کنند. غیر مسلمون‌ها از کیفیت و سلامت اون اطمینان پیدا می‌کنند. به علاوه برخی از کشورها برای صدور مجوز واردات نصب برچسب حلال را روی محصولات الزامی کردند.

به اشتراک بگذارید:
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *