اطلاعات عمومی و تعاریف مورد نیاز استارتاپ ها

بنیانگذار استارتاپ Founder

به فردی که یک استارتاپ را پایه گذاری می کند، بنیان‌گذار گفته می‌شود. اینگونه افراد معمولا خلاق و پویا هستند و در اهداف و فعالیتهای خود، پشتکار زیادی دارند. راه‌اندازی یک کسب و کار نوپا (استارت آپ) به هیچ عنوان کار راحتی نیست و بنیان‌گذاران باید سختی های زیادی را تحمل کنند و استقامت خود را حفظ نمایند.

استارتاپ ناب (نوپای ناب) Lean Startup

نکته اصلی استارت آپ های ناب دوری کردن از کارهای غیر ضروری است. یعنی تیم استارتاپ ناب با تمرکز بیشتر و عمیق تر بر نیاز مشتری و شناسایی دقیق آن با صرف هزینه و زمان کمتر سعی در ارائه راه حل در قالب کمینه محصول اولیه قابل عرضه (MVP) می نماید. با عرضه این محصول و گرفتن بازخورد، به سرعت معایب و نواقص را برطرف کرده و خیلی زودتر از استارتاپهای دیگر به نتیجه مطلوب که همان محصول مورد نظر مشتری و سود آور برای تیم استارتاپ می رسد.

هک رشد Growth Hacking

به تعدادی از اصول و فنون بازاریابی گفته می شود که با خلاقیت و تفکر تحلیلی برای فروش بیشتر و پایدارتر تلاش می‌کند. بخشی از فرایند هک رشد، بازاریابی دیجیتال است که با روش‌هایی مانند بازاریابی محتوایی، بهینه‌سازی موتورهای جست‌ وجو یعنی سئو، UI و UX سایت، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و … انجام می‌ شود.

نمونه اولیه Prototype

نمونه ای که مشخصات و ویژگیهای اصلی محصول در حال طراحی را دارد و مبنای آزمون و ارزیابی ها قرار می‌گیرد. معمولاً نمونه اولیه، قسمتی از فرآیند تحقیق و توسعه است.

مزیت رقابتی Competitive Advantage

توانمندی های یک تیم یا شرکت که موجب برتری او نسبت به رقبای موجود در بازار می‌ شود. در میان شرکتهایی که محصولات مشابهی را به بازار عرضه می‌کنند، برخی ممکن است با تبلیغات خلاق و ماندگار، طراحی بسته‌بندی نو و یا روش‌های بهتر توزیع و یا قیمت مناسب، مزیت رقابتی برای خود ایجاد کنند.

مرکز رشد Incubator

کلمه انکوباتور در اصل به معنای محلی است که نوزادی را که زودتر از موعد به دنیا آمده‌ و هنوز توان زنده ماندن در فضای باز را ندارد، در آنجا نگهداری می کنند. این فضا مشابه رحم شرایط ویژه ای را برای مراقبت از نوزاد را فراهم می کند. بعد از رشد لازم و به دست آوردن شرایط واقعی تولد، نوزاد را از دستگاه خارج می کنند. از همین مفهوم برای پرورش و مراقبت کسانی که مایل به تشکیل شرکت هستند ولی امکانات و توانایی‌های موردنیاز برای رودررویی با شرایط واقعی بازار ندارند استفاده شده و همان نام «انکووباتور» یا مرکز رشد را بر روی آن گذاشته اند. مدت اقامت شرکت‌ نوپا در مراکز رشد کوتاه است ولی در همین مدت کوتاه کسب و کار جدید به مرحله بلوغ می‌رسد و می تواند با شرایط واقعی بازار روبرو شده و روی پای خود بایستد.

فرشتگان کسب و کار Angel investors

افرادی که با ورود خود به یک کسب و کار سرمایه مورد نیاز و شبکه ارتباطات با افراد جدید و موثر را ایجاد می‌کند. فرشتگان کسب و کار با سرمایه گذاران خطر پذیر فرق می کند.

فرشتگان کسب و کار Angel investors

نرخ سوخت Burn Rate

مقدار هزینه های یک استارتاپ در زمان مشخص را نشان می دهد. در واقع همان مبلغی است که یک استارتاپ در حال حاضر بطور ماهانه برای مخارج خود قبل از رسیدن به سوددهی اولیه نیاز دارد.

ارائه آسانسوری Elevator Pitch

بیان یک ایده‌ کسب و کار کمتر از ۳ دقیقه، به شکلی که مخاطب مورد نظر متوجه و جذب شود.

بطور کلی ارائه آسانسوری شامل معرفی نیازی شناسایی شده، جامعه مشتریانی که آن نیاز را دارند اما پاسخ مناسبی دریافت نکرده اند، راه حل پیشنهادی که جذابیت های لازم را دارد و معرفی نفرات تیم کارآفرین یا صاحبان ایده که توانمندی ها و انگیزه های لازم را دارند.

ارائه آسانسوری Elevator Pitch

سرمایه بذری Seed Funding

اکثر استارتاپ ها برای شروع کار خود به مقداری سرمایه نیاز دارند تا رشد کنند.

به این سرمایه که در مراحل اولیه در اختیار استارتاپ قرار می گیرد، سرمایه بذری گفته می شود.

سرمایه گذار خطرپذیر Venture Capital

شرکت سرمایه گذاری است که منابع مالی و خدمات مدیریتی را در اختیار کسب و کارهای نوپا و در حال رشد قرار می دهد.

استارتاپ‌ها نیز از این امکانات به منظور ساخت و توسعه محصول، جذب مشتری و افزایش نفوذ بازار استفاده می‌کنند.

کار تیمی Team Working

کاری هماهنگ که توسط عده‌ای از افراد هم ‌جهت، صورت می‌گیرد.

همه آنها موافقت و تعهد لازم برای انجام دادن هدف مشترک را دارند.

هر فرد نقش تکمیلی در انجام کار دارد. در تصمیم گیری ها معمولا از هماهنگ خوبی برخوردارند.

طوفان فکری Brainstorming

شیوه‌ای است که با اتکا به تفکر خلاق در حل مسئله به کار گرفته می‌شود. در این شیوه شرکت‌کنندگان برای حل مسئله یا موضوع مورد سؤال، آنچه را که به ذهنشان می‌رسد، بیان می‌کنند، حتی اگر عجیب ‌وغریب به نظر آید.

نقطه قوت این شیوه آن است که ممکن است چند اظهارنظر در میان نظرهای ارائه‌شده مفید باشد.

یا به دستیابی به یک نظر سودمند بیانجامد. در مرحله بعد اظهارنظرهای جمع‌آوری‌شده، تجزیه‌وتحلیل و ارزیابی و بهترین نظر انتخاب می‌شود.

شتاب‌دهنده استارت آپ Startup accelerator

شتاب‌دهنده استارت آپ Startup accelerator

شتاب دهنده‌ ها، افراد یا شرکت‌هایی هستند که وظیفه حمایت از یک کسب و کار نوپا یا همان استارتاپ را برعهده گرفته و آنها را در فرآیند آموزش، تولید و فروش محصول هدایت می‌کنند.

شتابدهنده‌ها می‌توانند در هر کدام از سه دسته سرمایه‌گذاری فوق قرار گیرند، اما معمولاً شتابدهنده ها به عنوان گروه سرمایه‌گذاری شراکتی شناخته می‌شود که تنها تا ۴۹ درصد از سهام گروه را به خود اختصاص می‌دهند.

همچنین بخوانیم:چالش های اساسی استارتاپ ها در ایران

به اشتراک بگذارید:
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *