چند راهکار طلائی برای شروع بازاریابی …!

چگونه بازاریابی را شروع کنیم ؟ این سوالی است که بسیاری از صاحبان کسب و کار در اوایل یا حتی در خلل امورات فروش از خود میپرسند .بسیاری از صاحبان کسب و کار اینترنتی با توجه به اینکه علاقه‌مند به راه اندازی فروش اینترنتی هستند ولی میپرسند که از کجا و چگونه بازاریابی را شروع کنیم.در این مطلب و مقاله مفید با هم یاد خواهیم گرفت که یک کسب و کار مخصوصاً کسب و کار اینترنتی چگونه می‌تواند بازاریابی را شروع کرده و در راه بازاریابی اینترنتی موفق باشد . همه شما میدانید که بازاریابی یعنی دروازه ورود به موفقیت و این یعنی میلیون ها و شاید میلیارد ها پول حتی برای یک کسب وکار کوچک .امروز به راحتی حتی کسب و کارهای کوچک و مغازه های چند متری هم میتوانند درآمدهای بسیار بزرگی داشته باشند اما مهمترین مسئله این جاست که چگونه بازاریابی را شروع کنیم ؟

بازاریابی را با تحقیقات بازار شروع کنیم

markting research
markting research

تحقیقات بازار به این معنا و مفهوم است که شما باید قبل از هرکاری بازار هدف خود را شناسایی کنید .

شما باید بدانید چه کسی میتواتند مشتری شما بشود و این فرد دارای چه خصوصیاتی است و از لحاظ جامعه شناختی در کدام قشر جامعه قرار میگیرد .پس اگر میپرسید چگونه بازاریابی را شروع کنیم ؟ این اولین قدم شماست این افراد را پیدا کنید و درباره  آن ها تحقیق کنید .در کل میتوان گفت تحقیقات بازار یعنی بدست آوردن آمار و اطلاعاتی برای شروع کسب و کار که ، متوجه شدن سبک خرید مشتریان و بازار هدف هم یکی از آن آمار و اطلاعات است اما اگرنخواستید که بطور کلی آمار و اطلاعات را در بیاورید حداقل بازار هدف خود را بشناسید .

شناسایی بازار هدف…!

شناسایی بازار هدف
شناسایی بازار هدف

شناسایی بازار هدف یکی از مهمترین کار هایی است که باید برای شروع انجام دهید همانطور که گفته شد با راه و روش های بیان شده میتوانید آن ها را بیابید اما چند مورد مهم دیگر نیز در شناسایی بازار هدف وجود دارد .برای مثال اگر بخواهید سبک خرید مشتریان بالقوه خود را پیدا کنید باید متوجه شوید که چه چیزی آن ها را به هیجان می آورد یا چه چیزی باعث میشود آن ها از احساسات خود استفاده کنند و رنجش ها و لذت ها برای آن ها چیست در مجموع این موضوعات به شما کمک میکنند که درخواست مشتریان خود را متوجه شوید و به آن ها جواب دهید .از مهمترین دلایل پیدا کردن و شناسایی بازار هدف این است که ما بتوانیم پرسونای مخاطب خود را به دست آوریم.

پرسونای مخاطب چیست ؟

فرض کنید بازار هدف شما از هزار نفر تشکیل شده است و شاید بازار هدف شما افرادی از ۱۶ تا ۲۰ سال است که برای آنها مشخصه های یکسانی را میتوان در نظر گرفت برای مثال در این سن افراد از احساسات عاطفی خود بیشتر بهره می برد پس با توجه به این موضوع بازار هدف هزار نفری شما یک مشخصه به نام احساسی بودن دارد .شاید شما به این فکر کنید که کسب و کارتان یک کسب و کار همه گیر است ولی در اینجا باید به شما بگویم که یکی از اشتباهات رایج میان صاحبان کسب و کار و مخصوصاً صاحبان کسب و کارهای اینترنتی است من به جرأت می‌توانم به شما بگویم که هیچ کسب و کاری آنقدر جامعیت ندارد که کل افراد یک کشور یا جهان از آن استفاده کنند تمامی کسب و کار ها بازار هدف خود را دارند .

آیا بازار محصول شما را میخواهد ؟

محصول مورد نیاز بازار چیست؟
محصول مورد نیاز بازار چیست؟

قدم دوم بعد از شناسایی بازار هدف پیدا کردن جواب این سوال است :

آیا بازار به محصول من نیاز دارد ؟             

بسیار حیف است که محصول و خدماتی را تدارک ببینیم و تهیه کنیم ولی بازار هدفی پیدا نشود که  آن را بخواهد .در واقع در این حالت تمامی کارهایی که کرده اید بیهوده میشود پس در قدم دوم باید بسنجید که بازار محصول شما را میخواهد یا نه؟در این مرحله برای شما که میخواهید بازاریابی کنید راهی پیشنهاد میکنم که به راحتی بتوانید بسنجید که آیا محصولتان خریدار دارد یا نه .

برای این کار از همان افرادی که تلاش کردید و متوجه شدید بازار هدف شما هستند بپرسید .

پرسیدن از بازاری که بطور بالقوه میتواند مصرف کننده ما باشد یک راه بسیار رایج در دنیاست که در ایران و کسب و کارهای داخل کشور بطور جالبی نادیده گرفته میشود .پرسشگری باید یکی از خصیصه های صاحب کسب و کار باشد اگر نمی توانید سوال های خوبی بپرسید و مشتریان خود را به چالش بکشید که احساسات خود را بیان کنند بدانید که زیاد در کسب و کار خود موفق نخواهید شد .چرا که افراد وقتی از آنها پرسیده می شودشروع به جواب دادن می کنند پس انتظار نداشته باشید که مشتریان شما به سادگی انتقاد و پیشنهاد خود را در رابطه با محصول شما ارائه دهند در این میان یک موضوع مهم وجود دارد  که مشتری آن چیزی که به زبان می آورند با چیزی که در رفتار نشان می دهند و چیزی که به آن فکر می کنند متفاوت است پس شما باید با به چالش کشیدن مشتریان خود متوجه شوید که چه چیزی از محصول شما احساسات مخاطب را برمی انگیزد .

پس بپرسید تا متوجه شوید آیا اصلا محصول شما را بازار هدف دارد یا نه ؟

چگونه بازاریابی را شروع کنیم : بررسی محصول

تست محصول بازاریابی
تست محصول

بررسی چند مورد که بعد از بدست آوردن داده های بالا به راحتی میتوانید این موارد را بررسی کنید :

  1. آیاقیمت محصول و خدمات من برای مشتریان مناسب است ؟
  2. آیا محصول و خدمات من مزیت رقابتی برای مقابله با رقبا دارد ؟
  3. محصول و خدمات من چقدر میتواند مشتری را قانع کند تا بجای رقبا از من بخرد ؟
  4. اصلا چرا مشتری باید از من بخرد ؟
  5. چگونه میتوانم محصول و خدماتم را راحت تر از رقبا به دست مشتریان برسانم ؟

پرسیدن این پنج سوال مهم از کسب و کارتان بسیار الزامی است و جواب های آن ها را باید لیست کنید چرا که شما جوینده پاسخ این سوال هستید که چگونه بازاریابی را شروع کنیم ؟ و این سه قدم و جواب این سوالات اولین استراتژی بازاریابی شماست .

در سوال اول میپرسیم که قیمت محصول و خدمات ما در چه میزان است و آیا برای مشتریان مناسب است ؟داشتن قیمتی مناسب و حتی مناسب تر از رقبا میتواند یک راهکار برای پیشروی باشد اما این به این معنا نیست که قیمت خود را به شدت پایین بیاورید این به این معناست که بتوانید قیمتی بهتر از قیمت رقبای خود به مشتریان پیشنهاد دهید .

در سوال دوم به دنبال مزیت رقباتی میگردید چیزی که رقبای شما ندارند و محصول و خدمات و حتی کسب و کار شما دارد و این موضوع به راحتی قابل کپی شدن نیست اما یک نکته بسیار مهم :

سرمایه مزیت رقابتی نیست .

همکارهای خوب مزیت رقابتی نیستند .

جای خوب مغازه و فروشگاه و یا قالب زیبای سایت مزیت رقابتی نیست .

مدیریت خوب مزیت رقابتی نیست .

تلاش شبانه روزی و بیهوده مزیت رقابتی نیست ..

مزیت رقابتی یعنی چیزی که شما دارید و به راحتی قابل کپی کردن نیست مانند یک نوآوری خاص ، یک فرمول سری ، یک مدل درآمد بخصوص و از این دست موارد .

انتقادات مشتری ها را جدی بگیرید…!

نظرات و پیشنهادات مشتری در بازاریابی
نظرات و پیشنهادات مشتری در بازاریابی

از مهمترین اقداماتی که می توانید برای شروع بازاریابی انجام دهید این است که در کسب و کار خود به مشتری ها کمک کنید که انتقادات خود را بیان کنند چرا که درخواست های مشتری در انتقادات آنها نهفته است .حتی می توانم بگویم که وقتی که همه مشتری ها از کسب و کار شما تعریف و تمجید می کنند شما باید نگران باشید.چرا که به زودی این مشتری ها محصول و خدمت شما را ترک خواهند کرد .یکی از شاخصه های رفتاری که ما انسان ها داریم این است که از چیزهایی که دوست داریم ایرادگیری می‌کنیم. چراکه میخواهیم آنها در بهترین حالت خود باشند.پس اگر مشتری ها از شما ایراد گیری نمی کنند آماده شده اند که شما و محصولاتتان را ترک کنند و این امر به دلایل مختلفی مثل باز نکردن فضا برای انتقاد برای مشتریان است .از مشتری بخواهید تا درونیات خود را نسبت به محصول و خدمات شما بیان کند و به عنوان یک بانک اطلاعاتی این انتقادات را جمع آوری کنید .

پل ارتباطی ایجاد کنید…!

پل ارتباطی با مشتری در بازاریابی
پل ارتباطی با مشتری در بازاریابی

این پل ارتباطی می تواند شماره تلفن همراه ، ایمیل ، یک آدرس ، صفحه اینستاگرام و یا هر چیزی که بین شما و مشتری تان می تواند پل ارتباطی باشد ، است .البته شما در اولین روزهای شروع کسب و کار خود نمیتوانید تعداد زیادی پل ارتباطی داشته باشید ولی در گذر زمان میتوانید این بانک اطلاعاتی را جمع آوری کنید .

هر پل ارتباطی که با مشتریان خود ایجاد می کنید

برای شما یک راه باز میکند تا مشتری را از طریق آن به طرف کسب و کار خود بیاورید پس در نظر داشته باشید که از راه های ارتباطی اضافه و غیر ضروری استفاده نکنید.در دنیای اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی بسیار دیده می شود که این کسب و کارها از تمامی شبکه های اجتماعی و تمامی سرویسها که افراد در آنها فعالیت دارند استفاده می کنند ولی این نوع از پراکندگی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند برای کسب و کار شما زیانبار باشد .

کلام آخر:

صاحبان کسب و کاردر یک شبکه اجتماعی به دنبال مشتری هستند درحالیکه مشتری آنها اصلا به آن شبکه اجتماعی دسترسی ندارند و این موضوع تنها با شناسایی کامل بازار هدف اتفاق می افتد و بعد از آن شما می توانید به راحتی تشخیص دهید که بازار هدف شما از کدام شبکه اجتماعی استفاده میکند و شما نیز در آن شبکه فعالیت داشته باشید .

همچنین می خوانیم:بلاک چین بزرگترین اختراع بعد از اینترنت…!
به اشتراک بگذارید:
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *