نمونه‌های موفق گیمیفیکیشن

امروزه پیاده سازی گیمیفیکیشن یکی از عوامل تأثیرگذار در موفقیت کسب و کارها به شمار می‌رود. از این رو آشنایی با نمونه‌های موفق گیمیفیکیشن می‌تواند مفید باشد.

گیمیفیکیشن به معنی استفاده از ابزارها و مکانیزم‌های بازی در فضاهایی است که با هدف بازی طراحی نشده‌اند.

هدف اصلی گیمیفیکیشن تغییر رفتار مخاطب، درگیرکردن او با کسب و کار یا برند و یا آموزش به اوست.

یکی از موارد کاربرد گیمیفیکیشن، تعیین استراتژی‌ بازاریابی و تبلیغات است.

در واقع گیمیفیکیشن سعی دارد با جذاب ساختن فضای کسب و کار، افراد را به استفاده از محصولات یا خدمات ترغیب نماید و موجب شود تا از روی علاقه آن را به دوستان خود معرفی کنند.

در این مقاله از پین استارتاپ به چند مورد از نمونه‌های موفق گیمیفیکیشن در کسب و کار اشاره می‌کنیم.

در پین استارتاپ بخوانید! گیمیفیکیشین و کاربرد آن در کسب و کار

نمونه‌های موفق گیمیفیکیشن
نمونه‌های موفق گیمیفیکیشن

The Fun Theory

شرکت The Fun Theory یکی از شرکت‌های وابسته به فولکس واگن است که نمونه‌های موفقی از پیاده‌سازی طرح‌های گیمیفیکیشن را در کارنامه خود دارد.

این شرکت باور دارد که “یک ایده سرگرم کننده بهترین راه برای تغییر رفتار افراد است”.

یکی از نمونه‌های موفق گیمیفیکیشن که در فضای فیزیکی و در کشور سوئد توسط این شرکت انجام شده و در سایت TheFunTheory.com قابل مشاهده‌است به شرح زیر است:

تابلوهای کنترل سرعت در خیابان‌های سوئد نصب شده‌اند و خودروهایی که با سرعت مجاز حرکت می‌کنند در لاتاری شرکت داده می‌شوند.

هزینه جوایز لاتاری نیز از جریمه‌های دریافتی از متخلفین تأمین می‌شود.

این نمونه از بازی‌ سازی از انگیزه‌های مانند جایزه گرفتن، احساس موفقیت و برتری بر دیگران در جهت کاهش جرائم رانندگی استفاده کرده‌است.

نمونه‌های موفق گیمیفیکیشن ، TheFunTheory
نمونه‌های موفق گیمیفیکیشن ، TheFunTheory

اگر از مترو استفاده کرده باشید حتماً با ازدحام افراد جلوی پله‌های برقی مواجه شده‌اید.

از دیگر نمونه‌های موفق گیمیفیکیشن شرکت The Fun Theory می‌توان به ترغیب افراد به استفاده از پله‌های معمولی به جای پله برقی اشاره کرد.

به همین منظور ایده پله‌های پیانویی را در شهرهای مختلفی چون ملبورن، استکهلم، استانبول و میلان اجرا کرده‌است.

هنگامی که افراد روی هر یک از پله‌ها راه می‎روند صدای یکی از کلیدهای پیانو به گوش می‌رسد.

این ایده برای مسافران نیز جالب بوده و یکی از ویدئوهای مربوط به آن بیش از ۲۳ میلیون بار در یوتیوب بازدید داشته‌است.

در پین استارتاپ بخوانید! دیجیتال مارکتینگ چیست؟

پله‌های پیانویی TheFunTheory
پله‌های پیانویی TheFunTheory

Freerice

جان برین در سایت Freerice ایده خلاقانه‌ای را برای تشویق افراد به یادگیری زبان انگلیسی ارائه کرده‌است.

با ورود به این سایت و یادگیری لغات انگلیسی سؤالاتی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

چنانچه به هر یک از سؤالات این سایت پاسخ درست دهید چند دانه برنج به یک فقیر اهدا می‌شود.

فقرا بیشتر از کشورهای نپال، اوگاندا، کامبوج و بنگلادش و توسط برنامه غذای سازمان ملل متحد انتخاب می‌شوند.

هزینه برنج‌ها هم ازطریق نمایش بنرهای تبلیغاتی در این سایت تأمین می‌شود.

هر بار که به یک سؤال پاسخ دهید بنرهای تبلیغاتی و همچنین تعداد برنج‌های اهدا شده از طرف شما نمایش داده خواهند شد.

این سایت اکنون در دست برنامه غذای سازمان ملل متحد بوده و امکان پاسخ به سؤالات به صورت گروهی را هم دارد.

نمونه‌های موفق گیمیفیکیشن ، Freerice
نمونه‌های موفق گیمیفیکیشن ، Freerice

کوکاکولا

کوکاکولا از برندهایی است که در تبلیغات خود بارها از گیمیفیکیشن استفاده کرده‌است.

یکی از جالب‌ترین نمونه‌های پیاده سازی گیمیفیکشین در تبلیغات کوکاکولا کمپین unlock the 007 in you باشد.

این کمپین هم‌زمان با پخش فیلم skyfall اجرا شد.

هدف این است که مأمور۰۰۷ درونی خود را پیدا کنید. باید در مدت زمانی کوتاه مسیری پر از مانع را طی کنید تا برنده تماشای فیلم به صورت رایگان شوید. حتی در آخر لازم است آواز هم بخوانید!

یکی از دیگر از نمونه‌های موفق گیمیفیکیشن در تبلیغات کوکاکولا در هنگ کنگ بود که در آن افراد باید اپلیکیشنی را به صورت رایگان دانلود می‌کردند.

سپس در زمان و مکانی مشخص دور هم جمع می‌شدند، اپلیکیشن خود را باز می‌کردند و موبایل خود را روبه‌روی نمایشگر تلویزیون تکان می‌دادند تا جایزه و کد تخفیف بگیرند.

این که افراد نمی‌دانستند چه جوایزی در انتظار آن‌هاست جذاب بود و حس کنجاوی را برمی‌انگیخت. بنابراین تعداد زیادی از افراد حاضر بودند حداقل یک بار این کار را امتحان کنند.

در پین استارتاپ بخوانید! دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن

۴food

یکی از نمونه‌های موفق گیمیفیکیشن در دنیا که توسط وب‌سایت ۴food اجرا شد این بود که به مشتریان اجازه می‌داد تا خودشان ساندویچ خود را پر کنند.

البته کار به همین جا ختم نمی‌شود! مشتریان امکانات بیشتری هم در اختیار دارند.

  • آن‌ها می‌توانند کل فرآیند پرکردن ساندویچ را به صورت آنلاین انجام دهند.
  • دستور آشپزی منحصربفرد خود را با نام خود در وب‌سایت ثبت کنند.
  • به ازای هر بار فروش غذای ثبت‌شده از رستوران پورسانت دریافت کنند.
  • برای غذاهای ثبت‌شده سایر مشتریان کامنت بگذارند و یا دستورهای غذایی یکدیگر را بهبود دهند.

این سایت طراحی گرافیکی هیجان انگیزی دارد و با ارائه اکثر امکانات فوق برای مشتریان یک نمونه عالی از پیاده سازی گیمیفیکیشن در فست فودها، رستوران‌ها و مراکز آنلاین فروش و تحویل غذاست.

در پین استارتاپ بخوانید! بوم دیجیتال مارکتینگ چیست؟

نمونه موفق گیمیفیکیشن در فست فود
استفاده از گیمیفیکیشن در فست فود

استارباکس

استارباکس یکی دیگر از برندهای شناخته شده‌است که از گیمیفیکیشن به نحوی عالی در تبلیغات خود استفاده می‌کند.

هر بارکه از قهوه استارباکس استفاده کنید یک امتیاز می‌گیرید و اگر امتیازات کسب شده بیش از حد مشخصی باشد جوایزی به شما تعلق می‌گیرد.

همین ایده بسیار ساده تعداد دفعات خرید را به شدت افزایش داده‌است.

یکی دیگر از نمونه‌های موفق گیمفیکیشن در تبلیغات استارباکس استفاده از یک بازی ۳ مرحله‌ای بود که در آن به ازای هر خرید به مشتریان یک ستاره داده می‌شد.

هر یک از مشتریان پس از دریافت ۳ ستاره می‌توانست غذا یا نوشیدنی رایگان دریافت کند.

گیمیفیکیشن در کسب و کار

سه عنصر مهمی که در گیمیفیکیشن مورداستفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • امتیازات
  • نشان‌ها
  • جدول رده‌بندی

می‌توانید با اهدای جایزه و یا تخفیف، اعطای نشان و لقبی خاص و یا ایجاد حس رقابت سرگرمی‌های جذاب برای مخاطبان خود ایجاد کرده و از آن‌ها مشتریانی وفادار بسازید.

حرف آخر …

با وجود مزایای بسیاری که گیمیفیکیشن برای کسب و کارها دارد در استفاده از آن باید محتاط باشید!

وجود عناصر سه‌گانه بازی در گیمیفیکیشن و یا استفاده از طراحی‌های گرافیکی فوق‌العاده به تنهایی نمی‌تواند موجب موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی شما شود.

لازم است بازی‌هایی را طراحی کنید که متناسب با کسب وکار شما و موردعلاقه مشتریانتان باشند.

نباید به زور بازی را در کسب وکار خود جای دهید بلکه باید کسب و کارتان را از ابتدا به گونه‌ای طراحی کنید که بازی عضو جدانشدنی آن باشد.

اگر نمونه‌های موفق دیگری از پیاده سازی گیمیفیکیشن در کسب و کارها می‌شناسید به ما معرفی کنید.

به اشتراک بگذارید:
قبلی «

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *